O2 onttrekken aan water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

O2 onttrekken aan water

Hallo allemaal,

Voor een project wil ik graag bepaalde bolletjes scheiden op dichtheid in een zoutbad. De lichtere bolletjes blijven drijven terwijl de zwaardere zullen zinken. De zoutconcentratie (natrium) wordt hierop afgestemd. Nu zit ik met het probleem dat de bolletjes niet helemaal uniform zijn waardoor er lucht aan gaat hechten en bovenstaande methode dus niet meer goed werkt. De gewenste zwaardere bolletjes blijven dan dus drijven.

Weet iemand hier een oplossing voor? Kan ik de O2 concentratie uit het water verlagen of de bolletjes misschien ergens tijdelijk mee coaten zodat deze een stuk minder O2 aan zich binden?

Ik dacht zelf aan uit uitvoeren van de scheiding in een vacuumtank die voor 3/4 gevuld is met zout water en 1/4 vacuum zodat de lucht uit het water naar het vacuum trekt. Maar ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is.

Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: O2 onttrekken aan water

Als ik je verhaal zo lees heb je het over twee verschillende dingen. Je titel geeft aan dat je O2 wil onttrekken aan water maar in je verhaal heb je het over het halen van lucht naar een vacuüm. Ik denk dat hier een foutje in zit maar mensen corrigeer me als ik het fout heb.

Water bestaat in principe uit H2O met vaak een aantal mineralen erin (als we niet praten over demiwater. Als je hier de zuurstof gaat onttrekken ben je denk ik eerder bezig met het hydroliseren.

Het weghalen van de lucht die je boven je water hebt kan denk ik een stuk gemakkelijker door het aanbrengen van een stikstof deken boven je waterlaag.

Het coaten van je bolletjes is natuurlijk ook een optie maar mag ik vragen van wat voor materiaal de bolletjes zijn?

Berichten: 3

Re: O2 onttrekken aan water

SamtheChemist schreef: Als ik je verhaal zo lees heb je het over twee verschillende dingen. Je titel geeft aan dat je O2 wil onttrekken aan water maar in je verhaal heb je het over het halen van lucht naar een vacuüm. Ik denk dat hier een foutje in zit maar mensen corrigeer me als ik het fout heb.

Water bestaat in principe uit H2O met vaak een aantal mineralen erin (als we niet praten over demiwater. Als je hier de zuurstof gaat onttrekken ben je denk ik eerder bezig met het hydroliseren.

Het weghalen van de lucht die je boven je water hebt kan denk ik een stuk gemakkelijker door het aanbrengen van een stikstof deken boven je waterlaag.

Het coaten van je bolletjes is natuurlijk ook een optie maar mag ik vragen van wat voor materiaal de bolletjes zijn?
Bedankt voor je bericht! Ik had inderdaad beter O2 kunnen vervangen door lucht.

Met het halen van lucht naar het vacuüm bedoel ik het verschuiven van het evenwicht tussen de lucht in het water en de lucht naar het vacuüm. Ik neem aan dat zodra ik de lucht weghaal boven het water, de lucht uit het water deels naar het vacuüm zal trekken om de balans te herstellen (met als doel minder lucht in het water). Maar zoals ik al zei weet ik niet of deze theorie wel klopt. Als ik dit enkele malen blijf herhalen zal de 'luchtconcentratie' in het water een stuk minder zijn en zal dit dus minder binden aan mijn bolletjes (overigens bestaan deze aan de buitenkant uit cellulose). Je idee om de lucht boven het water weg te halen met stikstof klinkt goed. Ik zal dit eens uit gaan zoeken.

Mijn probleem is dus dat mijn cellulose bolletjes (niet uniform rond maar met kratertjes erin) lucht opnemen op het oppervlak en deze dus blijven drijven ipv zinken door de zoutconcentratie. Ik weet dus niet of ik de bolletjes kan coaten met een stof zodat ze geen 'lucht' opnemen.

Hopelijk is het nu wel wat duidelijker :p.

Berichten: 252

Re: O2 onttrekken aan water

Ik vermoed dat je theorie kan werken. In principe heb je boven het water dezelfde hoeveelheid lucht als in het water. Dit wil zeggen, onder normale omstandigheden, heb je bij een bepaalde T en P een maximale hoeveelheid lucht (zuurstof en stikstof) die je kan oplossen in water. Je hebt maw dezelfde partieeldruk van elk gas in het water als in de lucht erboven. Als je de headspace (ruimte boven het wateroppervlak in een afgesloten recipient) vacuum trekt en houdt, verlaag je de druk boven het water. Hierdoor wordt de gaat er (een deel van) de opgeloste lucht over in gasfase. Uiteindelijk is alle opgeloste lucht uit je water.

Je moet wel continu een vacuumpomp laten draaien tot alles eruit is en dan het geheel volledig afsluiten. Je kan de hoeveelheid lucht die nog in je water zit meten met een zuurstofsensor.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: O2 onttrekken aan water

Volgens mij hou je altijd lucht vast aan het oppervlak van de bolletjes door de oppervlaktespanning. Je zou eens kunnen testen met een klein beetje afwasmiddel (Dreft) toe te voegen aan het water, dat bevochtigt de balletjes die daardoor geen luchtfilm meer opnemen.

Re: O2 onttrekken aan water

Een ultrasoonbad zal ook wel werken.

Berichten: 3

Re: O2 onttrekken aan water

Bedankt voor jullie suggesties! Ik zal e.e.a eens gaan proberen. Als ik succes heb zal ik dat hier even vermelden.

Heeft iemand overigens nog een idee waar ik de bolletjes mee zou kunnen coaten zodat ze 'lucht afstotend' worden?

Misschien dat ik kan proberen om de bolletjes eerst goed te wassen zodat er een waterlaagje omheen komt..

Berichten: 1.379

Re: O2 onttrekken aan water

Lucas86,

De technologie met de bolletjes staat bekend als flotatie (flotation).

Er is theorie over, maar die ken ik niet. Er wordt gebruik gemaakt van flotatie om met behulp van water verschillende vaste stoffen ( ertsen) van elkaar te scheiden.

Ik denk dat je er veel over zult vinden op internet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer