titreren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

titreren

Waarom moet je bij een titratie tot pH 11 a 12 doorgaan? Met uitleg aub.

Berichten: 723

Re: titreren

Zoals jij het post, houdt het niet veel steek want je titreert tot equivalentiepunt, aangegeven door je pH-indicator. Dit kan pH 7, 4, 10, 9.75, ... zijn.

Gaat het over een specifieke titratie? Of bedoel je mss een potentiometrische titratie?

Berichten: 3

Re: titreren

Ik doe een potentiometrische titratie met cola en natronloog

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: titreren

Wil je aub niet zomaar op rapporteren klikken, de aanwijzingen in dat scherm lijken me toch duidelijk...

Anyway.

Wat Ronnie bedoelt, is dat je niet voldoende info over de proef geeft. We weten dus niet precies wat je moest doen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: titreren

Beryllium schreef: Wil je aub niet zomaar op rapporteren klikken, de aanwijzingen in dat scherm lijken me toch duidelijk...
Heb je het nu tegen mij?
Ik doe een potentiometrische titratie met cola en natronloog


Belangrijk detail dus. Welke methode zal je gebruiken om het EP vast te leggen? Ik verondestel de raaklijnmethoden, of ga je voor de afgeleiden (of mss zelf Gran-plot)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: titreren

Heb je het nu tegen mij?
Nee, tegen jereomeke01 ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 184

Re: titreren

De bedoeling van verder titreren dan alleen het equivalentiepunt is om te zien wat er gebeurt als je verder titreert, ja het klopt met berekeningen van de pH hebt je ook een titratiecurve, maar als je zelf de metingen uitvoert en je verbruik uitzet tegen de pH dan krijg je de titratiecurve die het geheel visueel duidelijker kan maken.

Een titratiecurve stopt zeer zeker niet bij je (eerste) equivalentiepunt.

Berichten: 723

Re: titreren

mmaarr schreef: De bedoeling van verder titreren dan alleen het equivalentiepunt is om te zien wat er gebeurt als je verder titreert, ja het klopt met berekeningen van de pH hebt je ook een titratiecurve, maar als je zelf de metingen uitvoert en je verbruik uitzet tegen de pH dan krijg je de titratiecurve die het geheel visueel duidelijker kan maken.

Een titratiecurve stopt zeer zeker niet bij je (eerste) equivalentiepunt.
Het lijkt me sterk dat dat de (hoofd)bedoeling van het titreren tot pH 12 is.

Bij deze nogmaals mijn vraag aan Jeromeke:

Welke methode ga je gebruiken om het equivalentiepunt vast te stellen? Raaklijnmethoden, 1e afgeleide, 2e afgeleide, ...

Als er geen sprake is van eindpuntsbepalen dan is het idd gewoon de bedoeling om praktisch een titratiecurve te zien en heeft mmaarr gelijk...

Berichten: 184

Re: titreren

fosforzuur is een 3-waardig zuur, als je een titratiecurve opneemt tot pH 12 dan zie je een aantal equivalentiepunten, echter deze komen niet overeen met het feit dat fosforzuur 3-waardig is, kijk je naar de pKa waarden dan kan je hier een verklaring vinden voor dit beeld.

Afbeelding

Berichten: 73

Re: titreren

Het lijkt me sterk dat dat de (hoofd)bedoeling van het titreren tot pH 12 is.
toch is het zo. Bij een gaschromatograaf stop je toch ook niet bij de eerst piek ;)

Berichten: 723

Re: titreren

Ronnie schreef: Het lijkt me sterk dat dat de (hoofd)bedoeling van het titreren tot pH 12 is.
toch is het zo. Bij een gaschromatograaf stop je toch ook niet bij de eerst piek ;)
Als je maar één component op je kolom brengt, ga je dan wachten op een tweede? Nee dus.

Als je nu vanaf het begin had gezegd dat je fosfurzuur had getitreerd, dan was het meteen duidelijk geweest.

EDIT: ik zie pas dat het forsforzuur er door iemand anders is bijgesleurd, zonder dat daar enige aanleding voor is... :-k Begrijp niet goed hoe je daar bij komt, maar goed. Mijn probleem is het niet.

Berichten: 73

Re: titreren

Als je maar één component op je kolom brengt, ga je dan wachten op een tweede? Nee dus.
toch wel (in sommige gevallen)

Staat zelfs in de procedures bij ons om er zeker van te zijn dat er geen onbekenden inzitten. (in geval van chromatografie dan he)

Maar het is natuurlijk anders wanneer je de concentratie van een onbekende zoutzuur oplossing wilt kennen.

In dit geval is het idd waarschijnlijk om de curve visueel voor te stellen

Berichten: 2.337

Re: titreren

perrush schreef:
Ronnie schreef: Het lijkt me sterk dat dat de (hoofd)bedoeling van het titreren tot pH 12 is.
toch is het zo. Bij een gaschromatograaf stop je toch ook niet bij de eerst piek ;)
Als je maar één component op je kolom brengt, ga je dan wachten op een tweede? Nee dus.

Als je nu vanaf het begin had gezegd dat je fosfurzuur had getitreerd, dan was het meteen duidelijk geweest.

EDIT: ik zie pas dat het forsforzuur er door iemand anders is bijgesleurd, zonder dat daar enige aanleding voor is... :-k Begrijp niet goed hoe je daar bij komt, maar goed. Mijn probleem is het niet.
De TS zegt dat hij een titratie van cola doet. Cola -----> fosforzuur

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: titreren

TS is na 1 reactie niet meer terug geweest.

Ik stel voor even op hem te wachten voordat we verder gaan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer