bacteriën op fruit en groenten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

bacteri

heey

Ik kan een klein beetje hulp gebruiken met een taak want ik geraak niet vooruit. We gaan een groente of fruit krijgen dat geinfecteerd is met een soort bacterie. Mijn vraag is dus of iemand weet welk soort bacterie dat zou kunnen zijn?

Dit antwoord zou me echt vooruit kunnen helpen.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bacteri

Wat denk je zelf wat er mogelijk kan zijn.

Laten we kijken naar een appel, een aalbes en een aardbei

Wat zijn de verschillen van waar ze groeien en welke besmettingen kunnen plaatsvinden
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: bacteri

een aardbei en aalbes hangen dichtbij de grond en een appel in de lucht. zoveel over microbiologie ken ik niet dus ik zou het niet echt meteen weten.

De groente of het fruit wordt geïnfecteerd door onze professor.

Ik heb al gedacht aan pathogene bacteriën maar ik ben hier niet zeker van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bacteri

ok als het voorwerp wordt besmet dan kan het van alles zijn.

Maar dat maakt het ook makkelijker. Je hoeft waarscheinlijk niet bang te zijn voor hele gevaarlijke organismen dus kan je organismen als Aspergillus flavus, Cl. botulinium, etc al afschrijven.

Met welke voedingsmedia heb jij al gewerkt?

PCA, VRBG/VRBL, MYP, Brillard Parker en OGGA media vermoed ik zo. Klopt dat?

De standaard bepalingen zijn meestal algemeen kiemgetal, entero's en schimmels.

Welke media heb ik dan nodig?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 723

Re: bacteri

ArcherBarry schreef: ok als het voorwerp wordt besmet dan kan het van alles zijn.

Maar dat maakt het ook makkelijker. Je hoeft waarscheinlijk niet bang te zijn voor hele gevaarlijke organismen dus kan je organismen als Aspergillus flavus, Cl. botulinium, etc al afschrijven.
A. flavus zou het mss niet zijn, maar op groenten en fruit vind je in regel meer schimmels dan bacteriën. Dat gaat hem dan meestel om Aspargillus en Penicillium sp.

Je kan dus zeker een sabouraud inzetten (of kan je geen testen uitvoeren?). Voor bacteriën te isoleren kan je dan om te starten een BHI inzetten. Als er groei is kan een gramkleuring je verder helpen, om bepaalde testmedia aan te wenden (maar opnieuw, kan je testen?).

Voor bacteriën zijn Clostridum en Bacillus sp. ook niet uitgesloten hoor. Zijn typische grond saprofieten, die bij lage temperatuur kunnen groeien.

Mijn grootste vraag is echt of het om een bacterie moet gaan? Een schimmel lijkt me meer waarschijnlijk.

Berichten: 4

Re: bacteri

dank u wel voor de hulp ik zal nu wel verder kunnen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: bacteri

Ronnie, ik doelde meer op de veiligheid dat de docent die jongens niet zal kiezen.

Misschien een OGGA plaat en kleuring voor de schimmels dat je vrij ver zal kunnen komen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer