98% chloor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

98% chloor

Beste mensen,

Ik ben werkzaam in de chemie.

Sinds geruime tijd vervaardigen wij mbts( thiofide )

Samenstelling is :Water,mbt , lucht en 98%ige chloor via de lucht flow daarna open stoom en opwarmen tot 75° de mixing gebeurd via een spargepijp met gaten in waar lucht in wordt geblazen de chemische reaktie word gemeten met een redoxmeting beginredox -380mv en eindredox 220mv dan is de batch klaar ,de batchen worden gemaakt in een houten vat en de chloor voegen we toe in gasvorm ( passeert eerst via een vaporiser superheater etc.)

sinds geruime tijd sukkelen we met het chloorsysteem ondanks een nieuw programma.

Problemen zijn overlopen van de batchen zelfs bij mindere luchtflow

Toegaan van de chloorvalven omdat de batchen overlopen en high level aktief is

moeilijk over te pompen batchen die af zijn omdat ze te dik zijn

etc mijn vraag is ligt het aan de temp.omdat we opwarmen tot 75° ?

Waarom lopen de batchen steeds over , de luchtflow is ongeveer 2300m3 p/u maar bij minder lopen ze ook over.

Kan iemand me feedback geven aub en hulp bieden.

Als ons interlocksysteem in werking treed gaan de chloorvalven op de houten vaten toe en blijft de hoofdinlaatvalve naar de vaporiser open ( bedoeling is om geen vaporiser (vol chloor)in te blokken tussen twee valven.

Graag jullie info

Met dank B.j.

Berichten: 52

Re: 98% chloor

Dit is misschien eerder een procestechnologisch probleem, dan een probleem met de chemie in het vat. Lijkt me daarom ook vrij lastig om zo op te lossen.

Overigens, ik wist niet dat er nog houten procesvaten werden gebruikt in de chemie. Chloorbestendigheid lijkt me niet zo goed, geen problemen met beperkte levensduur?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: 98% chloor

Dit is een te specifiek probleem voor buitenstaanders die het proces niet kennen. Men moet het gezien hebben om de problemen echt te begrijpen.

Maar in het algemeen geldt bij elk proces: als er nu problemen optreden die vroeger niet optraden dan is dat omdat er blijkbaar iets wezenlijks veranderd is, ook al menen de toeschouwers van niet. Dit kan zelfs iets simpels zijn waar men niets eens aan denkt (of niet van wil horen).
sinds geruime tijd sukkelen we met het chloorsysteem ondanks een nieuw programma.
Ondanks een nieuw programma? Zijn de problemen begonnen nadat het besturingsprogramma veranderd is? En wat is er dan precies veranderd in dat programma?
de luchtflow is ongeveer 2300m3 p/u maar bij minder lopen ze ook over
Hoe betrouwbaar is die luchtmeter? Is het dezelfde als vóór de problemen begonnen, of is dit zogenaamd een "betere" meter? En hoe staat het met de chloorgasmeter? is die nog steeds hetzelfde?
moeilijk over te pompen batchen die af zijn omdat ze te dik zijn
Wordt de viscositeit van de oplossing wel eens gemeten? Zo ja, is die nu wellicht hoger dan vroeger, zodat de boel makkelijker overschuimt omdat hierdoor de lucht-hold-up toeneemt? Werken jullie tegenwoordig wellicht met een hogere concentratie thiofide in de oplossing dan vroeger?
...mijn vraag is ligt het aan de temp.omdat we opwarmen tot 75° ?
Deden jullie dat dan vroeger vóór de problemen begonnen niet?

Leidt de hogere temperatuur soms tot nevenreacties waarbij meer viskeuze stoffen ontstaan? Is de kleur van de oplossing dezelfde als vroeger?

Troubleshooting vergt brainstorming waarbij mensen uit meerdere diciplines samen gaan zitten en suggesties doen over de mogelijke oorzaken. Wat is er anders dan vroeger toen het wel goed ging? Schrijf samen alles op wat te binnen schiet, ook ieder kleinigheidje, en laat je niet afschepen met opmerkingen als: "dat hoef je niet op te schrijven want daar ligt het toch niet aan".

Is het nog mogelijk terug te gaan naar de oorspronkelijke manier van opereren? Zo ja, doe dat dan. Werkt het dan ook niet meer naar behoren dan kan het aan zoiets triviaals liggen als de luchtmeter, of de chloorgasmeter.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer