profielwerkstuk DNA sequencing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

profielwerkstuk DNA sequencing

HELP! wij hebben voor ons profielwerkstuk een practicum gedaan waarbij de DNA hebben laten sequencen, van verschillende weefsels. We waren opzoek naar het KRAS gen. Uit de resultaten kwamen bij alle weefsels met een mutatie dat de basenparenvolgorde GTTGGA is, de normale volgorde zou GGTGGC moeten zijn. waarom zijn in deze weefsels alle mutaties hetzelfde?

en nog een vraagje: we hebben ook de basenparenvolgorde van het wildtype ook daar is de volgorde GTTGGA, maar dat zou toch juist GGTGGC moeten zijn dan, want dat is het wildtype (de ongemuteerde versie)

wie kan mij helpen aub!

groetjes

Berichten: 740

Re: profielwerkstuk DNA sequencing

Ik begrijp niet helemaal wat je hebt gedaan, je hebt DNA sequence runs gedaan en je ziet in een aantal samples een verschil met de gegeven DNA sequence. Dit kan dus duiden op een mutatie, maar je ziet dezelfde mutaties terug in meerdere samples en ook zie je dit verschil terug in je wild-type die overeen zou moeten komen met de gegeven DNA sequence.

Dit kan een aantal dingen betekenen, waaronder een fout in de sequence run en een fout in de base calling van de computer (kan veroorzaakt worden door repeats van bepaalde basenparen, slecht signaal enz).

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: profielwerkstuk DNA sequencing

Hoi,

Ik lees de vraag zojuist en ik zie dat alle weefsels een mutatie hebben. Wanneer de eicel wordt bevrucht door een sperma cel zijn alle hieruit voortkomende cellen nagenoeg gelijk. Zou het dus niet mogelijk zijn dat deze weefsels van één en het zelfde organisme afkomen? Dan is het redelijk aanneembaar dat deze mutaties in meerdere/al het weefsel voor komt. Mogelijk is het wild type van het zelfde organisme????

Even er van uitgaand dat dit menselijke weefsels waren: de wild type sequentie is niet van toepassing op iedereen in de wereld. Er zijn bevolkingsgroepen waarbij een bepaalde mutatie vaak voor komt. Dus wild type is een benadering van de meest voorkomende DNA sequentie en wil niet zeggen dat ieder wezen deze sequentie heeft.

Reageer