Herkenning T-cel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Herkenning T-cel

Hoe weet een T-helper cel over welk micro-organisme (bacterie, virus, allergeen) het gaat na binding met het MHC-complex van een antigeen presenterende cel?

Er wordt hier maar een klein stukje peptide gebruikt als antigeen.

Bij een bacterie dienen er meer B cellen aangemaakt, bij virussen meer cytotoxische T cellen dus is de herkenning over welk micro-organisme het gaat van cruciaal belang (aanmaak van bepaalde cytokines).

Hoe gebeurt die herkenning?

Berichten: 740

Re: Herkenning T-cel

Immunologie is een tijdje geleden voor mij, maar voor zover ik weer kan aan de hand van de peptide bij antigeen presentatie het immuunsysteem geen inderscheid maken tussen een bacterie of virus. Als de peptide niet als lichaams-eigen wordt herkend, dan wordt het immuunsysteem geactiveerd. Dit gebeurd dus bij de presentatie van bacteriële, virale en gemuteerde eiwitten (tumor cellen).

De activatie van de juiste cytokinen en inteferon response gaat vaak op basis van Toll-like receptors en andere recpetoren die virale en bacteriële componenten herkennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Herkenning T-cel

Ook ik ben niet dagelijks bezig in dit veld echter:

Bacteriën niet altijd invasief voor menselijke cellen. Virussen moeten een gastheer cel vinden, bacteriën kunnen in de bloedbaan blijven of toxines in cellen spuiten en zo voedsel vergaren. De locatie van de indringer is dus van belang voor de opwekking van een immuun respons.

Als een virus in de cel zit kan een antilichaam dus niet het virus opruimen. B-cellen presenteren aan T-cellen waarna B-cellen antilichaam maken. Voor een bacterie werkt dit prima, voor een virus in de cellen niet. Dus dan komen cytotoxische T cellen in actie om de geïnfecteerde cellen te doden via apoptosis.

In werkelijkheid zal dit veel ingewikkelder zijn dat ik hier nu beschrijf.

Berichten: 2

Re: Herkenning T-cel

Het is inderdaad iets ingewikkelder.

Ik veronderstel dat het inderdaad iets te maken heeft met de verschillende toll-like receptors, en dat er dan bepaalde cytokines uitgescheiden worden die dan ofwel de cellulaire of humorale immuunrespons in gang zetten.

Veel informatie vind ik hier echter niet over.

Bedankt voor de reacties.

Reageer