co2 reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

co2 reactie

Hallo,

Graag had ik geweten dat er een gecontroleerde reactie bestaat om co2 af te geven.

Ik weet als je een zuur bij natrium(bi)carbonaat doet een snelle reactie bestaat. Zou het mogelijk zijn om de reactietijd ongeveer 10uur te laten duren en toch nog een hoge co2 afgifte kan geven aan de omgeving waar de beplanting staat.

De co2 concentratie zou tussen 1100 en 1400PPM moeten zijn

Berichten: 16

Re: co2 reactie

Ja goed in bulk vorm (bijv landbouw materiaal) dan is het best te doen om in een afgesloten ton een gecontroleerde hoeveelheid HCl bij een carbonaat te voegen en inderdaad een grote hoeveelheid gas kunt produceren met acceptabele kosten.

Toch lijkt het mij geen praktische setup aangezien het lastig is om zonder/"met weinig toezicht" een constante gasbron te bouwen.

Wat imo veel makkelijker zou zijn is een aantal cilinders CO2 aan te schaffen ( deze zijn bestwel betaalbaar aangezien deze veel gebruikt worden o.a. in de horeca).

Met zo'n cilinder is de gas toevoer redelijk eenvoudig af te regelen in tegenstelling tot een zelf geproduceerde gas generator.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: co2 reactie

Toen ik was tewerk gesteld in een serre maakten wij gebruik van klassieke warmtekannonnen die op basis van benzine warmte produceerden in de serre-afdeling, maar eveneens een bijdrage aan CO2 leverden.

Deze CO2 werd met een meettoestel gemeten .

Het heeft op deze wijze weinig met scheikunde te maken, maar in de tuinbouw denk ik dat dit makkelijker is , en een extra verwarming meebrengt dan gebruik te maken van zuren en carbonaten bijvoorbeeld of gasflessen die CO2 leveren.

Ik geef het enkel mee ter info

Berichten: 2

Re: co2 reactie

Zou je die co2-meter kunnen koppelen aan een relais indien de gewenste norm bereikt is het systeem te stoppen?

Ps Enig idee van de kostprijs van zo'n systeem

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: co2 reactie

voor zover ik mij nog herrinner ( en het is ondertussen reeds meer dan 13 jaar geleden, was dit een meettoestel dat naast temperatuur, dauwpunt, licht in PARstraling (umol/m2s ) ook CO2-meting deed . daarnaast was er ook een mogelijkheid om de hoeveelheid vocht in de lucht te meten.

Maar meer dan dat herrinner ik mij er niet meer van.

Misschien dat google u meer uitleg kan geven over de huidige CO2-meters of gecombineerde meettoestellen.

Misschien zelfs dat bepaalde tuinders zo een toestel in hun bezit hebben , ...

tot hier wat ik mij nog herrinner.

Reageer