Immunologie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 80

Immunologie

Hallo,

Ik had even een vraagje ter bevestiging. Is wat hieronder staat wel juist?

- Is het verworven immuniteit een combinatie van humorale en cellulaire immuniteit (dus antilichamen uit B-cellen, maar ook T-cellen)????

- De humorale immuniteit is een niet-specifieke immuniteit (cellulaire immuniteit is daarentegen wel gericht tegen specifieke antigeen, verzorgd door T-lymfocyten). Wordt de humorale immuniteit dan verzorgd door B-lymfocyten...is dat correct????

Berichten: 740

Re: Immunologie

Ik kan deze vragen uitleggen, maar ik denk dat het makkelijker is op even deze wikipedia te bekijken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Immune_system...emical_barriers

Het verworven (adative) immuunsysteem wordt gereguleerd door de T en B lymphocyten dmv antigeen presentatie.

De humorale immuniteit (complement activatie e.d.) valt onder het aangeboren immuunsysteem, maar kan ook worden geactiveerd door het verworven immuunsysteem. De reacties van de humorale immuniteit veranderen niet tijdens het leven van een organisme.

Berichten: 80

Re: Immunologie

Ah ok, maar wordt de humorale immuniteit dan wel degelijk door B-lymfocyten verzorgd???

Berichten: 740

Re: Immunologie

Zowel door T als B-cellen. B-cellen verzorgen in dit aspect de antilichaam productie, dit gedeelte valt dus onder het verworven immuunsysteem.

In tegenstelling tot mijn vorige post, valt de humorale immuunresponse zowel onder aangeboren, als verworven immuunsysteem. Het complement systeem (humoraal) valt namelijk onder het aangeboren immuunsysteem.

Reageer