[scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 9

[scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Ik heb een proef gedaan voor mijn profielwerkstuk. Jus d'orange maken.

Ik had 3 oplossingen

A: 125 ml zetmeel-oplossing waaraan ik 3,75 g natriumbisulfiet (natriumwaterstofsulfiet) heb toegevoegd. hierna heb ik dit aangevuld met water tot 250 ml

B: hier heb ik 0,75 g Kwik(ιι)chloride opgelost in 250 ml water

C:hier heb ik 3,75 g kaliumjodaat opgelost in 250 ml water.

Deze 3 oplossingen heb ik bij elkaar gevoegd. De waarnemingen waren: Eerst zag ik niks veranderen. na enige tijd werd de vloeistof donker geel. Iets later veranderde de vloeistof in donkerzwart.

Mijn vraag is wat is er hier gebeurd. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen.

Kan iemand mij opgang helpen met bijvoorbeeld. Wat voor type reactie hier plaatsvindt op welke dingen ik moet letten.

Ik hoef geen uitwerkingen maar gewoon een beginnetje

bij voorbaat dank!

jon

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Even off topic, ik ga iig nooit jus d'orange bij je drinken als daar een kwikzout in zit 8-[ .

Maar zijn de voorbereidingen van een pws er juist niet voor bedoeld om je letterlijk voor te bereiden op de proef en dat je dus al een idee hebt wat er gaat gebeuren? Her lijkt er nl op dat het hier omgedraaid is.

Het gaat hier in ieder geval om een redoxreactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

haha nee dat klopt het gaat om de kleur ;)

ik heb deze proef van www.nvon.nl en dan bij scheikunde chemieshow

maar de proef heb ik uitgevoerd zoals die beschreven stond maar nu moet ik deze uitwerken. en de kleurverandering van geel naar zwart is het zetmeel wat jood aantoont neem ik dan aan?

bedankt voor je hulp

jon!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Dat klopt ja, meer precies het I3- complex. Waar zou het daarvoor benodigde I2 en I- vandaan kunnen komen? Is een leuk puzzeltje :)

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Ik kom nu op de oxidator halfreactie

2 IO3- + 12 H++ 10 e ----> I2 + 6 H2O maar welke reductor half reactie moet ik dan hebben zou je me opweg kunnen helpen?

Het leek op een neerslag wat er plaatsvond. het werd troebel en geel. En na enige tijd werd dit donkerblauw. Is die gele neerslag mischien iets van een neerslag tussen Hg2+ en I- ik heb het er met mijn leraar over gehad maar die wist het zo snel niet. Ook ben ik niet bekend met het I3--complex zou je het wat kunnen toelichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Sulfiet lijkt me een goede kandidaat voor een reductor. HgI2 is inderdaad een geel onoplosbaar zout. Dit betekent echter NIET dat alle kwikionen ook zullen neerslaan.

Hg2+ + 2 I- <-> HgI2

Dit evenwicht ligt sterk naar rechts, maar het is en blijft een evenwicht. Losse kwikionen zijn cruciaal voor hoe ik denk hoe de reactie ineen steekt.

Kun je eens uitrekenen hoeveel mol je van elke stof hebt? Dat I3- is echt niet zo ingewikkeld als het lijkt. I2 + I- --> I3-. Dit laatste past netjes in de zetmeel helix (zo ziet de 3d structuur van zetmeel eruit) en geeft een blauwe tot zwarte kleuring aan een oplossing in water.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

ja die had ik al berekend. Ja dat leek me ook ik wist alleen niet of het een evenwicht was. Ik dacht aan een overmaat? maar Kwik-ionen belangrijk voor de reactie ik dacht dat het Jodide-ion en Jood het belangrijkst waren?

hoeveelheden mol zijn:

HgCl2= 0,0027 Mol dus Hg2+ hetzelfde

NaHSO3= 0,03602 Mol (hier wist ik de oplosvergelijking ook niet van omdat er ook zetmeel aanwezig was gebeurd hier iets mee of lost het gewoon op in water?)

KIO3= 0,0175 Mol

Ja dat van zetmeel had ik al opgezocht. Oke dat is inderdaad minder lastig als het lijkt! ik ga hier morgen op school weer aan werken ik laat wel horen of er uitkwam.

Iniedergeval bedankt voor je hulp!

jon

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Ik heb het samen met mijn leraar uitgewerkt. Kun je eens kijken of dit klopt? Het kan zijn dat ik wat verkeerde dingen op heb geschreven. Omdat ik havo doe worden sommige dingen mij verkeerd aangeleerd (op een makkelijkere manier). En mijn leraar zei dat dit organische chemie was en hij is afgestudeerd in anorganische chemie (of andersom) dus hij wist het ook niet precies.

reacties in volgorde

1.

HS03- + H2O <-> SO32- + H3O+

Dit is een evenwicht. dit evenwicht is linksliggend dus is er weinig SO32- aanwezig. Er kan dus weinig als reductor optreden

2.

Ox: IO3- + 6 H+ + 6e --> I- + 3 H2O x1

Red: SO32- + H2O --> SO42- + 2 H+ + 2e x3

IO3- + 3 SO32- --> I- + 3 SO42-

Doordat er weinig SO32- was kon er ook maar weinig I- ontstaan

3. HgCl <-> Hg2+ + 2 Cl-

Dit evenwicht is linksliggend er zijn dus maar weinig Hg2+ deeltjes aanwezig. Ook waren er maar weinig I- deeltjes aanwezig. Daarom duurde het een tijdje voordat deze met elkaar botsten en een neerslag vormden

4. Hg2+ + 2 I- --> HgI2

Deze neerslag verklaard de gele kleur.

5. Er worden steeds meer H+- ionen gevormd doordat het evenwicht bij 1 naar rechts getrokken word. Hierdoor vindt er een nieuwe redox reactie plaats.

Ox: 2 IO3- + 12 H+ + 10e --> I2 + 6 H2O x1

Red: SO32- + H2O --> SO42- + 2 H+ + 2e x5

IO3- + 2 H+ + 5 SO32- --> I2 + H2O + 5 SO42-

Hierna worden de I2 deeltjes in de zetmeel-helix opgenomen waardoor de donkerblauwe kleur verklaard kan worden

Wat denk je hiervan is dit goed? en zo nee waar gaan we de fout in?

jon

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

1 en 2) Hoe het komt dat toch alle sulfiet beschikbaar wordt leg je netjes in 5 uit, maar ik zou dat hier ook vermelden voor de volledigheid. Voor in je verslag: "Omdat sulfiet verdwijnt door de redoxreacties met jodaat, zal het evenwicht naar rechts blijven verschuiven. Al het aanwezige waterstofsulfiet zal daardoor splitsen tot sulfiet en H+ en uiteindelijk als reductor optreden."

3) Precies

4) Precies.

5) Hey mooi gevonden Afbeelding . Zo heb je dus uiteindelijk I2 en I- in je oplossing zweven. En omdat het zolang duurt eer je genoeg zuur hebt om die laatste reactie door te laten gaan, duurt het dus ook een tijd voordat de oplossing zwart wordt ter gevolge van de zetmeel complexvorming.

Es even zien of dat ook kan met het aantal mol beschikbare stof.

Hg2+= 0,0027 Mol

SO32-= 0,03602 Mol (Ja het is in evenwicht, maar uiteindelijk wordt alle sulfiet geoxideerd)

I2 + I- = 0,0175 Mol

Er is dus meer dan genoeg sulfiet aanwezig om alle jood te reduceren, ook is er genoeg jodaat aanwezig om nog door te reageren tot jodide (en dan samen met jood en zetmeel het trucje te doen)

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Yes hartstikke mooi. nou heel erg bedankt ik moet dit weekend nog 2 proeven uitwerken maar deze zijn minder moeilijk zei mijn leraar zou je dit willen controleren als ik post waar ik op uit kom? bedankt!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

HgI2 zoals gevormd uit een neerslagreactie tussen jodide en kwik(II)chloride is knaloranje/rood. Dat het geel lijkt zal wel komen door verontreiniging met andere stoffen, bijv. neerslagvorming met sulfiet of sulfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Ik snap niet precies wat je bedoeld. In Binas tabel 65 dacht ik dat het was stond dat deze neerslag geel zou zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Bij een andere proef heb ik cerium(ιιι)nitraat hexahydraat gebruikt

zou iemand me wat over de eigenschappen van deze stof kunnen vertellen?

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Anders dat het een goed oplosbaar zout is, natuurlijk niets. Zonder de proefomschrijving dan :P

Berichten: 723

Re: [scheikunde] profielwerkstuk chemieshow

Cerium is duur :D

Reageer