het bepalen van koper gehalte dmv jodometrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

het bepalen van koper gehalte dmv jodometrie

Werkwijze

Weeg ca. 0,750 g kopersulfaat nauwkeurig af en los dit op in ca. 40 ml demiwater in een bekerglas van 100 ml. Breng dit over in een maatkolf van 100 ml en vul aan tot de maatstreep. Maak een homogene oplossing. Pipetteer 25 ml van deze oplossing in een erlenmeyer van 300 ml. Voeg druppelsgewijs ammonia (1:1) toe totdat de oplossing naar zwak ammonia ruikt en juist de blauwe kleur van het koperammoniakcomplex vertoont. Voeg nu 2 gram ammoniumwaterstoffluoride toe. Voeg daarna 1 gram vast kaliumjodide toe (onder omzwenken) en titreer met een 0,1M natriumthiosulfaat oplossing. Wanneer de oplossing nog juist zwakgeel is, wordt 2 gram kaliumthiocyanaat toegevoegd en vervolgens 5 ml indicator (zetmeel oplossing 5g/l). Titreer verder tot kleurloos. Voer de titratie in duplo uit.

hier is een werkwijze van mijn proef. ik wil weten welke reaktievergelijkingen er gaan optreden en de principe van dit proef. er zijn teveel stoffen waardoor ik niet weet wat met wat gaat reageren. het geeft me hoofdpijn daarom zoek nu hulp.

is een tentemen van mij. dus kunnen jullie mij alstublief helpen? zeg me neit dat ik op het net moet gaan searchen want dat heb ik algedaan. ik kom gewoon niet eruit

BEDANKT !!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: het bepalen van koper gehalte dmv jodometrie

Je geeft zelf al aan dat het om jodometrie gaat, kun je dan wel aangeven over welk type reactie het hier gaat?

Je ziet ook dat er maar 2 stoffen zijn die redelijk nauwkeurig worden afgemeten, de rest wordt er met grammen of ml tegelijk bijgekiept. Dat zijn hulpstoffen, kun je aangeven welke stoffen ik bedoel?

Berichten: 9

Re: het bepalen van koper gehalte dmv jodometrie

het is een redox reaktie. dus kopersulfaat en thio gaan reageren? maar wat about die andere stoffen dan? geen reaktie vergelijking ervan opstellen?

Berichten: 39

Re: het bepalen van koper gehalte dmv jodometrie

nou kijk het is meer het koper reageert met iets (dus niet per direct het kopersulfaat).

En om je een hint te geven je bepaalt het kopergehalte eigenlijk indirect, dus :P ?

Reageer