[scheikunde] newtoniaans vloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

[scheikunde] newtoniaans vloeistof

Hey,

Voor het experiment rotatie viscositeitmeter moet ik een grafiek maken. Op de x-as moet shear rate staan en y-as de dyn viscositeit.

Ik heb de dynamische viscositeit berekend: mijn metingen (dat ik heb afgelezen op de schijf ) delen door toerental * factor (spindel).

Hoe moet ik mijn shear rate berekenen?

Berichten: 180

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

ccc schreef: Hey,

Voor het experiment rotatie viscositeitmeter moet ik een grafiek maken. Op de x-as moet shear rate staan en y-as de dyn viscositeit.

Ik heb de dynamische viscositeit berekend: mijn metingen (dat ik heb afgelezen op de schijf ) delen door toerental * factor (spindel).

Hoe moet ik mijn shear rate berekenen?
shear rate is je afschuifsnelheid.

en die heb je toch al in je toerental?? (in s-1 (per seconde))

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

Een van die staat nl vast: de kracht die nodig is om een bepaald toerental te halen (de kracht is dan je meetwaarde), of het toerental die je haalt als je een bepaalde kracht instelt (het toerental is hier dan je meetwaarde).

Berichten: 211

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

Ah, toerental is je afschuifsnelheid.

Maar die toerental is rpm (omwentelingen per minuut). Die moet je toch nog omzetten in 1/sec?

bv 0,3 rpm = 0,3/60 = 0,005 sec ^-1 (klopt mijn berekening?)

Berichten: 84

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

0.3 rpm / 60 = 0.005 omwentelingen per seconde. Dus niet 0.005 seconde per omwenteling (zoals je berekening volgens mij weergeeft)

Berichten: 211

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

ok,

Weet iemand ongeveer hoe groot de dynamische viscositeit is van motorolie (bij een bepaalde toerental (vb 0,3 rpm)? Ik heb een redelijk hoge viscositeit

Ik heb op het internet opgezocht dat motorolie een newtoniaanse vloeistof is. Wanneer ik de grafiek teken, krijg ik een exponentieel curve? Op het internet stond dat het de dyn viscositeit een constante moet opleveren.

http://www.brookfieldengineering.com/educa...e.asp#viscosity

Berichten: 180

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

dit is van de volgende motorolie: EURO SYNTH FE 10W40 (die heb ik altijd in de auto vandaar :D )

Typical standard analyses

Density at 15 °C, kg/l 0,870

Viscosity -25 °C, mPa.s 5560

oftewel 5.56 Pa*s en dit is bij de rotatie die je maar wilt, dit aangezien het toch newtons is.

een vraagje over je grafiek, heb je daar data van?? en wat staat er op je assen??

Berichten: 211

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

Voor Texas motorolie

Voor spindel 1

1ste grafiek: exponentieel curve

toerental in rpm (x-as)

0,3; 0,6; 1,5; 3,0; 6,0; 12 toeren/min

dynamische viscositeit: y-as

bij 0,3 heb ik 660 mPa.s

bij 0,6 580

bij 1,5 520

bij 3,0 480

bij 6,0 480

bij 12 484

2de grafiek: toerental (y-as) ifv schuifspanning (ik krijg een rechte door de oorsprong)

schuifspanning is 3,3 (voor 0,3) ; 5,8 (voor 0,6) enz; 13; 24; 48; 96,8 N/m2

Daaruit moeten we kunnen besluiten of motorolie Newtoniaans gedrag vertoont.

Dus ik weet niet of motorolie nu een newtoniaanse vloeistof is of niet?

Berichten: 180

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

hoi CCC,

het lijkt alsof het een newtonse vloeistof is met een bepaalde zwichtspanning.

als ik de waarden via de ene manier bekijk dan is het een newtonse vloeistof (τ (Tauw) op y-as en γ. (gamma punt) op de de x-as)

als ik het anders bekijk is het shear thinning (η op y-as en γ. op x-as)

maar het mooie is als je nu de waarden uitzet log(η) op de y-as en log(γ.) op de x-as dan zie je de grafiek omlaag lopen tot een bepaalde waarde hierna loopt deze weer recht.

uit deze grafiek kun je dan ook gelijk de zwichtspanning berekenen. dit zul je dan nog zelf moeten doen.

tenminste dat ik hoe ik het nu even zie met de data die je hebt gegeven.

Berichten: 211

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

Ik heb opgezocht wat zwichtspanning is. Maar bij pseudoplastiek treedt er geen zwichtspanning op.

Ik vind het raar dat motorolie newtoniaans en pseudoplastic gedraagd. Pseudoplastiek is toch een type dat hoort bij niet-newtoniaanse vloeistof. Da's toch tegenstrijdig.

Nog laatste vraag: het is een domme vraag

Voor dyn viscositeit heb ik de formule gebruikt: [gemeten waarde/toerental * factor] (eenheid Pa.s)

Die toerental in labo is in rpm. Die rpm staat voor omwenteling per minuut. Ik heb die omgezet in seconde. Moet dat? Want anders klopt mijn eenheid niet meer voor dyn viscositeit.

Berichten: 180

Re: [scheikunde] newtoniaans vloeistof

ik denk dat je met zwichtspanning even op een verkeerd spoor zit.

ik zal het even simpel uitleggen (dit is een veel gebruikt voorbeeld) een zwichtspanning is een kracht die je uit moet oefenen voordat een stof zich gaat gedragen zoals deze zich gedraagd. tandpasta is hier het mooie voorbeeld van dit is een newtonse vloeistof. Alleen moet er eerst een bepaalde kracht uitgeoefend worden voordat het gaat stromen.

in de praktijk is dit hard knijpen voordat je zachter kunt knijpen en het rustig stroomt uit de tube. (test maar uit!!)

een ander woord voor deze newtonse vloeistoffen met zwichtspanning is een bingham vloeistof.

je zegt ook dat er bij pseudoplastische materialen geen zwichspanning kan zijn. dit kan zeker wel. google maar eens op Herschel-bulkley

als ik naar je data kijk dan zie ik toch echt een zwichtspanning bij een newtonse vloeistof. (puur naar data kijkend) als ik de τ (Tauw) op x-as en γ. (gamma punt) op de de y-as uitzet (net als in het plaatje bij wikipedia (in het engels) over bingham fluids, dan zie ik een redelijk rechte lijn die geen snijpunt heeft op y=0, maar op y=0.71N/m2

of zie ik dit verkeerd?? mag je ook gerust zeggen hoor :P graag zelfs

tweede vraag van je snap ik niet zo goed. je vraagt of je de minuten om moet zetten in seconden (dus ipv 1 minuut 60 sec)?? lijkt me van wel, je wilt namelijk eigenlijk altijd in SI eenheden werken. dit rekent namelijk veel makkelijker wanneer je alles in dezelfde waardes houdt.

p.s. ben tot maandag weg dus duurt weer even voor ik antwoord geef :x

Reageer