Titratie van Salpeterzuur / Natriumdichromaat opl.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

Titratie van Salpeterzuur / Natriumdichromaat opl.

Beste Allen,

Voor het aktiveren van RVS gebruiken wij een Natriumdichromaat / Salpeterzuur bad.

De Salpeterzuur concentratie word bepaald met behulp van titratie met Natronloog 2M.

Bij de analyse van deze oplossing merk ik elke week weer dat de uitkomst stijgt naar mate het verdunde monster langer op de tafel staat. Met andere woorden wanneer bijv het monster een uur op de tafel staat vind ik een concentratie van 230g/L en wanneer ik het monster direct na pipeteren ga titreren vind ik een concentratie van 220g/L (uit het zelfde badmonster).

Het monster is homogeen en de resultaten tot op zekere hoogte reproduceerbaar.

Het lijkt mij dat er, wanneer het monster langer staat, er een evenwicht verschuift maar ik kan er niet goed achterkomen wat dit nou precies veroorzaakt.

Iemand die hier wat over kan zeggen?

Just my 2 cents: Ik denk dat het iets met het dichromaat te maken heeft wat misschien iets als H2Cr2O7 vormt alleen snap ik niet wat er dan met de ladingen zou moeten gebeuren aangezien er Na+ en NO3- in de oplossing aanwezig is wat goed oplosbaar is.. Mja, laat maar horen..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie van Salpeterzuur / Natriumdichromaat opl.

Vernieuw je de natronloog oplossing ook elke week toevallig?

Berichten: 31

Re: Titratie van Salpeterzuur / Natriumdichromaat opl.

Nee, deze word maandelijks vervangen waarna een titer gesteld word.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie van Salpeterzuur / Natriumdichromaat opl.

Nee, deze word maandelijks vervangen waarna een titer gesteld word.
Blijft die wel goed afgesloten? Aangezien loog de neiging heeft CO2 uit de lucht op te nemen.

Berichten: 31

Re: Titratie van Salpeterzuur / Natriumdichromaat opl.

Ja, de resultaten zijn goed reproduceerbaar..

Reageer