Evenwichtsconstante

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

Evenwichtsconstante

De evenwichtsconstante van bijvoorbeeld een esterificatie reactie.

Deze K-waarde is afhankelijk van:

-concentratie van reactanten en producten

En ook van de temperatuur? want ik heb ooit geleerd dat de temperatuur geen invloed had op de K-waarde, maar enkel er voor zorgde dat het evenwicht zicht sneller of trager zou bereiken...

Kan iemand me helpen?

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Evenwichtsconstante

Heb je al gezocht via de Zoekmachine hier?

Gevonden na zoeken op ´evenwichtsconstante´: klik.

Berichten: 774

Re: Evenwichtsconstante

Ja dit had ik reeds gevonden. Maar dit begrijp ik niet goed...

Ik dacht dat de evenwichtscte onafhankelijk was van de temperatuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Evenwichtsconstante

K is juist wel afhankelijk van de temperatuur, maar niet van de concentratie van reactanten en producten.

Sleutelwoord hier is Van 't Hoff: http://en.wikipedia.org/wiki/Van_%27t_Hoff_equation
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 774

Re: Evenwichtsconstante

Bedankt,

maar ik denk toch dat K afhankelijk is van de concentraties aangezien K = verhouding van concentraties eindproduct/concentraties reagentia. Of zie ik dit verkeerd?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evenwichtsconstante

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Evenwichtsconstante

Ja, dat zie je verkeerd ;)

Bedenk eens andersom: hoe kun je een tabel maken met pKz-waarden die algemeen gelden, als je niet weet wat de concentraties zijn?

Het is wel zo dat bij zeer hoge concentraties de normale benadering van K niet meer geldig is omdat dan ook activiteiten mee gaan tellen.

K is dus de verhouding tussen reagentia en producten. Als je een reactie hebt:

A + 2B --> 3C + 4D geldt K=([D]4*[sup]3[/sup])/([B][sup]2[/sup]*[A]). Als je nou A verdubbelt door meer in het reactievat te gooien verandert de verhouding A:B:C:D gewoon zodat de waarde voor K weer geldt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 774

Re: Evenwichtsconstante

Maar het principe van chatelier spreekt dit toch tegen?
"Als in een chemisch systeem een verandering optreedt in concentratie, temperatuur, volume of totale druk, met andere woorden, een evenwichtsverstoring, dan zal het evenwicht zodanig verschuiven dat die verandering tenietgedaan wordt. Uiteindelijk evolueert het systeem naar een nieuw evenwicht."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Evenwichtsconstante

Nee, juist niet: in jouw optiek, waarbij K zou veranderen, zou het evenwicht juist niet beïnvloed worden door toevoegen van stoffen.

Le Chatelier zegt juist dat het evenwicht verandert. Dat kan inderdaad betekenen dat er meer reactieproduct wordt gevormd, maar het evenwicht stelt zich zodanig opnieuw in, dat aan de evenwichtsvoorwaarde wordt voldaan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 774

Re: Evenwichtsconstante

Dus als ik het goed begrijp: wordt de K-waarde slechts tijdelijk beinvloed door een verandering van temperatuur. En wordt de oorspronkelijke K-waarde terug bereikt na enige tijd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Evenwichtsconstante

Qua gebeurtenissen heb je gelijk, alleen de manier van opschrijven is niet helemaal juist.

De K-waarde wordt niet beïnvloed, want die ligt vast; het evenwicht wordt korte tijd verstoord waardoor het gedurende die tijd niet meer aan de evenwichtsvoorwaarde voldoet. In de praktijk komt het op hetzelfde neer, maar het is een kwestie van de juiste definitie ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 774

Re: Evenwichtsconstante

Ok alvast super bedankt voor uw geduld!

En kan dan ook hetzelfde gesteld worden voor de druk waarbij de reactie plaatsvindt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Evenwichtsconstante

Volgens mij is de waarde van K onafhankelijk van de druk. Bij een drukverandering kan dan wel een verstoring van het evenwicht optreden, maar dat zal zich weer herstellen zodat weer aan de evenwichtsvoorwaarde wordt voldaan.

Overigens geldt dit ook maar tot een bepaalde druk: op een gegeven moment kan de druk zo hoog worden dat er andere effecten mee gaan spelen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer