Integreren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Integreren

Ik heb een aantal vragen over integreren wat eigenlijk niet veel met integreren zelf heeft te maken; ( :P :P )

Bereken de oppervlakte van het gebied dat is ingesloten door de grfieken f en g als f(x)=x2+2 en g(x)= x+8

Ik maak eerst een schets van de functies, en zie dan dat g(x) boven f(x) ligt.

eerst de snijpunten bepalen: x2+2-x-8=0 x2+2-x-6=0

ontbinden geeft: (x+2)(x-3) dus x=3 x=-2

-2 ondergrens van de integraal en 3 boven grens. ( ik zet dit er niet steeds bij)

:P (x+8-x^2-2) dx= :roll: -x^2+x+6 dx = -(1/3)x^3+0.5x^2+6x=F(x)

dus F(3)-F(2) zou de antwoord moeten zijn. Maar helaas, wat doe ik fout?

en hoe bereken ik de integraal van (2x^2+3x+2)/x^2 met ondergrens -2 en bovengrens -1. (ik krijg een primietieve van 3ln(x), en hie rkan ik natuurljk geen negetieve getallen invullen) wat doe ik fout?

en als laatst nog een klein vraagje. -2^2 = 4 toch? alleen bij berekeningen van sommige integralen kom ik tot de juiste antwoord als ik -2^2=-4 doe en bij sommigen weer niet.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integreren

Leuke probleempjes!?!

De laatste eerst: bij -2^2 vraag jij je af of je -2 dan wel 2 eerst moet kwadrateren! Denk aan je notatie!!!

(-2)2=4 maar -22=-4, dus als je met haakjes werkt (zonodig!) moet het altijd goed gaan!!! Eens?

Eerste probleem: je moet hier F(3)-F(-2) uitrekenen.

Tweede probleem: de primitieve van 1/x is ln|x|+C. Let dus op de absolute waarde! Is er dan nog een vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Integreren

-2^2=-4 en (-2)^2= 4 dat wist ik wel maar bij een opgave kwam ik hiermee dus op een foute antwoord. ( misschien moet ik die eens opzoeken)

F(3)-F(-2) had ik gedaan(sorry een typ foutje van mij) maar ik kom op 24 komma nog wat uit. misschien heb ik een rekenfoutje geemaakt, zal het zo nog een keer proebren.

hm laatste snap ik nu ook:D kleine foutjes maken mij onzeker:(

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integreren

Ja, ik merk inderdaad dat je met een paar basic fouten zit. Reden temeer om je werkwijze eens goed te onderzoeken.

Schrijf je uitwerkingen uitgebreid op en let vooral op haakjes, kijk met name naar de eenduidigheid in wat je opschrijft.

Je werkt ongetwijfeld met een GR, dan kan je F(3)-F(-2) uitrekenen met eerst invoeren van y1=F(x) en dan in je rekenscherm y1(3)-y1(-2)=20,8333...

Reageer