elektrolyten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 44

elektrolyten

Hallo

Ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plaats gepost heb.

Of stoffen goed oplossen hangt grotendeels af van de polariteit van de stoffen. Polaire stoffen lossen goed op in polaire oplosmiddelen en apolaire stoffen lossen goed op in apolaire oplosmiddelen. Bij polaire oplosmidelen en stoffen kan ik mij dit min of meer voorstellen door dat de moleculen van het polaire oplosmiddel zich rond de polaire oplgeloste stof gaan orienteren en een soort van watermantel vormen. Maar wat gebeurt er bij aploaire stoffen. Waarom kunnen polaire stoffen hierin zo slecht oplossen en en waarom is die watermantel bij polaire stoffen zo belangrijk?

Verder vraag ik mij af hoe het komt dat sommige stoffen wel goed in water kunen oplossen maar daarom nog niet in elektrolyten hoeven te splitsen bijvoorbeeld suiker.

Welk mechanismen zit er achter het splitsen in elektrolyten. En hoe kan het dat een stof slechts gedeeltelijk splits in ionen.

Met vriendelijke groeten

Berichten: 1.379

Re: elektrolyten

De vele OH groepen aan het suikermolecule vormen waterstofbruggen met de watermoleculen en bevorderen de oplosbaarheid.

Apolaire stoffen hebben geen interactie met watermoleculen en lossen daardoor praktisch niet op.

Zout (NaCl) lost goed op in water omdat de watermoleculen een watermantel kunnen vormen rondom de beide ionsoorten.

Maar bariumsulfaat lost heel slecht op in water. Beide ionsoorten vormen ook een watermantel met het oplosmiddel. Maar de slechte oplosbaarheid komt hierbij door de sterke electrostatische interactie tussen de sulfaat- en de bariumionen.

Bij NaCl is de electrostatische interactie tussen het natrium- en het chloride ion gering en verhindert niet het oplossen in water.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer