[scheikunde] destilleren van alcoholische dranken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] destilleren van alcoholische dranken

Beste mensen,

Voor een laboproef dienen we een alcoholische drank te destilleren in ethanol en reststoffen

Dit mag alles zijn: bieren, wijnen, sterke drank,...

Ik ben op gebied van chemie een absoluut groentje, dus corrigeer me als ik rare dingen zeg :)

Nu, destillatie is door middel van verdamping 2 of meerdere stoffen in een oplossing te scheiden: om dat te doen dien ik mijn alcoholische drank op 78° te houden ( kookpunt van ethanol ) en eens de temperatuur ( bij een constante vlam ) stijgt naar een 90°, moeten we de proef stopzetten want dan is alle ethanol gedistilleerd.

klopt dit al om et beginnen? :P

Daar zit mijn 1ste vraag: Hoe kan je nou testen of er geen reststoffen mee gedistilleerd zijn?

Mijn gedacht is dan gewoon het opbranden en kijken of dat het zich gedraagt als pure ethanol ( kleur, reuk,..). Ik heb ook gelezen dat je dat kunt testen met 'indicatoren' maar een echte uitleg stond daar niet bij.

Is dat dan de standaardwaarde van ethanol vergelijken met hetgeen je getest hebt?

Mijn volgende vraag is eerdere een meningsvraag: Welke alcoholische drank is nou het beste om een destillatie uit te voeren? Veel alcohol ( sterke bieren of wijnen ) of eerder een gewoone pils?

En om af te sluiten:

De leerkracht heeft laten blijken dat je een typische geur waarneemt tijdens het distilleren, waar kan ik me aan verwachten?

Greetings en vielen dank

Nicolas

Berichten: 774

Re: [scheikunde] destilleren van alcoholische dranken

De temperatuur in je destillatiekolf zal inderdaad eerst naar ongeveer 78°C gaan. En zal constant blijven totdat de meeste ethanol uit je kolf is. Dan zal je temperatuur ineens snel stijgen tot ongeveer 100°C.

De keuze van drank maakt niet veel uit, ik zou persoonlijk voor bier of wijn opteren, omdat hier minder ethanol in zit, en je proefje dus sneller gedaan is...

Berichten: 5

Re: [scheikunde] destilleren van alcoholische dranken

Mij lijkt bij een drank met hoog alcoholpercentage de fout kleiner te worden in het volume dat je overdestilleert. Daarmee bedoel ik dat wanneer je een liter bier destilleert een fout van 1ml op de 50ml ethanol die er in zit dus groter is dan bij een bijvoorbeeld wodka waar de fout van 1ml op de 400ml ethanol kleiner is. Maar zoals rappen-eddy zegt, dit duurt wel iets langer. De geur waar je het over hebt is waarschijnlijk een geur van gist (correct me if I'm wrong). Zelf hebben wij ook een wijn gedestilleerd en er hing een geur die je bij de bakker ook ruikt. Iedereen (incl. docenten) gaven hier de gist van de schuld.

Wanneer je destillaat kleur heeft dan zijn er in ieder geval reststoffen mee, want ethanol is uiteraard kleurloos. Verder weet ik niet hoe je het zou kunnen testen.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] destilleren van alcoholische dranken

wij hebben op school ooit eens sangrai gedestileerd... Dat was iets van een 7° en dat heeft betrekkelijk lang geduurd (hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid die je wil destilleren). Maar de duur maakt in feite niet uit als je het mij vraagt, als je gefractioneerd destilleerd (weet niet of je dit kent?) dan is je concentratie gedestilleerd product constant (zijnde ongeveer 97% EtOH, geen idee of je weet dat alcohol-water een azeotropisch mengsel is?). De kans op een lager percentage wordt dan alleen maar groter bij langer destilleren.

Voor de controle zou je, als je de apparatuur hebt naturlijk, kunnen verdunnen en injecteren in een GC bvb. Of eventueel een geschikt kleurreagens zoeken (weet zo direct geen), waardoor je het kan bestuderen met een UV spectrometer.

Reageer