Koolstof proef

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Koolstof proef

hallo,

ik heb een vraagje met betrekking tot een reactie die ik heb laten verlopen.

ik werk als TOA op een school en een van mijn taken is het bedenken en testen van nieuwe practica.

nou heb ik zitten zoeken en ben ik het proefje tegen gekomen waar Sacharose d.m.v. Zwavelzuur wordt gedehydrateerd. hierbij houd je volgens mij pure koolstof over.

nu wilde ik de koolstof laten reageren tot CO en heb dit geprobeerd door H2O2 met KI te laten reageren bij het koolstof, om zo de zuurstof te laten reageren die vrijkomt met het koolstof.

terwijl de reactie liep heb ik ook een soort paarse damp waargenomen,

mijn vraag: iemand enig idee wat deze paarse damp is?

b.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koolstof proef

Geoxideerd jodide tot jood. Dat is een zeer vluchtige vaste stof, die sublimeert tot een paarse damp.

Berichten: 3

Re: Koolstof proef

ok, bedankt :D

dan kan ik weer verder

Berichten: 3.145

Re: Koolstof proef

Op die manier zul je never nooit de koolstof tot CO kunnen laten reageren. Koolstof is bij kamertemperatuur, maar zelfs bij 100 graden of zo nogal inert en krijg je vrijwel nergens mee aan het reageren. Het is niet voor niets dat electrolyse vaak met koolstof gedaan wordt, zelfs de extreem sterk oxidatieve omstandigheden aan de anode van zo'n cel vernielen de koolstof niet of slechts zeer langzaam.

Bij de reactie van zwavelzuur met suiker houd je inderdaad koolstof over, maar wel in erg onzuivere vorm. Die zwarte massa bevat een hoog percentage half verkoolde suiker, maar als je een elementen analyse zou doen dan ben ik er van overtuigd dat nog wel enkele tientallen procenten hiervan andere elementen dan koolstof zijn (hoofdzakelijk zuurstof en waterstof en natuurlijk ook zwavel van het zwavelzuur). Die zwarte massa is ook erg zuur vanwege restanten zuur en dat verklaart ook waarom jood vrijkomt.

Berichten: 3

Re: Koolstof proef

ok bedankt.

Reageer