implosie vs explosie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 180

implosie vs explosie

dag mensen,

ik zit al een lekker weekend met de volgende vraag.

wanneer je knalgas laat knallen wat gebeurd er dan. is dit een explosie er komt een enorme kracht vrij namelijk en knalt behoorlijk dus druk naar buiten?

of is dit een implosie namelijk 2 H2 + O2 --> 2 H2O dus minder wanorde.

ik vertelde iemand gelijk dat het een implosie zou zijn. je maakt van 3 stoffen 2 stoffen (banaal gezegd) dus minder volume. klink mij als waarheid in de oren.

maar je leest ook heel vaak ook explosies van knalgas (was leuk op middelbare school :P ) klinkt dus ook gelijk als waarheid.

of is het beide? kan dit überhaubt??

iemand een aanvulling op mijn hersenspinsel??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: implosie vs explosie

Een explosie is als iets uit elkaar knalt; de kracht is naar buiten toe gericht. Denk aan een dicht blik knakworsten die je op een vuurtje zou laten staan. De inhoud knalt er uit.

Een implosie is naar binnen gericht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een onderzeeër die de druk niet aankan. Het ding stort als het ware in elkaar. Let wel: Een implosie kan wel effect hebben op de omgeving. Als je een erlenmeyer die daar niet voor bedoeld is, vacuüm trekt, en het ding knalt in elkaar, dan houden de glasscherven natuurlijk niet op met bewegen als ze bij het (voormalige) midden van de (voormalige) erlenmeyer aankomen. Ze vliegen gewoon door, en dus kan dit op een explosie lijken. Het is echter een implosie.

Het heeft niks te maken met het aantal in- en uitgangsstoffen, of de mate van wanorde.

Maar via wikipedia lijken mij deze vragen toch ook wel te beantwoorden geweest?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 180

Re: implosie vs explosie

Raspoetin schreef:
Het heeft niks te maken met het aantal in- en uitgangsstoffen, of de mate van wanorde.

Maar via wikipedia lijken mij deze vragen toch ook wel te beantwoorden geweest?
kopietje van wiki:

"Implosie is het tegenovergestelde van explosie. Implosie ontstaat door drukverschillen. De druk aan de buitenkant van het voorwerp is zoveel groter dan de druk aan de binnenzijde van het voorwerp dat het materiaal de druk niet meer aankan.

Door de implosie valt het materiaal naar binnen. "

deze geteeltes kwam ik nog wel uit. maar ik zit nog steeds met het minder worden van de druk. tenminste ga ik van uit.

want stel ik heb een buis van "toevallig" exact 3*24,5liter, dus 73,5l

en ik heb hier waterstof en zurstof in in de verhouding 2:1 dus 2mol waterstof en 1 mol zuurstof. Dit zit dan in deze onder 1 atmosfeer. (op 25GRD)

als ik dit aan zou steken en het zou water worden dan heb ik toch 2 mol waterdamp gevormd dit is dan toch volgens de ideale gaswet gelijk aan 49l?? (1atm)

of 2/3 atmosfeer in diezelfde buis. dan heb ik toch een implosie gehad??

stel je zou hier 3 mol TNT gas in doen en dan detoneren dan zou je (anderhalf maal) 2 N2 + 5 H2O + 7 CO + 7 C --> 31.5mol uitgangsstof krijgen. en dat lijkt me dan best wel een explosie volgens dezelfde reden als hierboven. (-->10.5 atmosfeer)

please correct me if I'm wrong. in mijn hoofd klopt het nog steeds niet namelijk

Berichten: 723

Re: implosie vs explosie

Dat lijkt mij een heel logische redenering :-), maar of het juist is weet ik niet. Je zou kunnen stellen dat je gassen worden opgewarmd, waardoor je niet meer bij dezelfde temperatuur zit en er dus wel sprake is van een drukverhoging...

Je gebruikt trouwens zoizo de ideale gaswet, is die wel geldig? Hoe zit het met de compressie factor of fugaciteit?

Waterstof wordt wel gebruikt in verbrandingsmoteren... Ben geen mechanicus dus vraag me af of de motor zou werken als je werkt via het principe van drukverlaging in plaats van drukverhoging? Dat lijkt mij alleszins niet echt functioneel.

Is allemaal maar los redeneren he :-). Vind het wel een leuke vraag alleszins

Berichten: 180

Re: implosie vs explosie

Ronnie schreef:

Waterstof wordt wel gebruikt in verbrandingsmoteren... Ben geen mechanicus dus vraag me af of de motor zou werken als je werkt via het principe van drukverlaging in plaats van drukverhoging? Dat lijkt mij alleszins niet echt functioneel.

Is allemaal maar los redeneren he :-). Vind het wel een leuke vraag alleszins
ik worstel er ook een beetje mee hoor. het is niet voor werk, opdracht of wat dan ook, maar vroeg het me gewoon af.

een heel groot voorbeeld van wat jij aanhaalt is een raket. die is volgens mij gevult met waterstof en zuurstof. en het is nu niet echt dat deze tegen de grond aan gezogen wordt via dit principe. juist het omgekeerde. hij gaat omhoog.

ik heb al wel door dat ik een factor ergens mis. anders klopt het natuurlijk niet.

vandaar de vraag :P :P

Berichten: 541

Re: implosie vs explosie

Je vergeet de temperatuur. BIj een verbranding komt een hoop energie vrij. Dit zorgt voor opwarming van je gas.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: implosie vs explosie

Er wordt van alles door de war gehaald hier.

De temperatuur van de vlam van knalgas kun je uitrekenen (adiabatische vlamtemperatuur heet dat). De expansie is zeker niet geweldig groot, maar toch.

Een raketmotor leeft echter niet van zuivere expansie. De kracht die een raketmotor levert wordt voornamelijk bepaald door de wet van behoud van impuls. Als 1 gram gevormd water met 1000 m/s wordt uitgestoten, dan levert dat een stoot van 1 kg.m/s = 1 N.s op.

Verder wil ik er uit veiligheidsoogpunt nog op wijzen dat wanneer een implosie plaats vindt, dit meestal toch zal leiden tot rondvliegende troep. Als bijvoorbeeld een glazen voorwerp vacuum wordt gezogen en daarbij in elkaar klapt, zullen de scherven echt niet alleen in elkaar knallen en daar op een hoopje blijven liggen, maar met grote kracht uit elkaar vliegen.

Berichten: 2

Re: implosie vs explosie

Vandaag kwam ik uit bij dit topic.

Ik ben ook in twijfel over de reactie van waterstof/zuurstof.

De verhouding zoals deze in 'Brown's gas' (wiki) Oxy-Hydrogen gas bedoeld

wordt geeft kennelijk in die verhouding een impansie/implosie.

Vele bronnen melden dat deze specifieke gasverhouding het enigste gas is die

een implossie genereert. In de verhouding van knalgas zou dit vanwege het waterstofcontent ook zo zijn dat er een implossie plaatsvind.

Alleen zo Brown's gas / Oxy-hydrogen niet gepaard gaan met een expansie,

en knalgas kennelijk wel.

Het wordt door vrij veel bronnen vermeld / en ook tegengesteld overigens.

op de volgende link is de implosie te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=CkrCCo4Q0cI

Wat naar mijn idee wel duidelijk zichtbaar is:

Dat er een soort van impansie zichtbaar is, de ruimte verkleint.

De auteur geeft aan dat er een korte explosie is gevolgt door een implosie,

daar raak ik de picture wat kwijt.

Hydrogen HHO Brown's gas Tylar Gas

Explosive Detonation Yes Yes Yes No

Compressive Detonation No Yes Yes No

Bron: Tylar Gas

Deze bron lijkt een bedrijf in R&D op dit vlak, ik ben benieuwd of het bovenstaande

klopt.

Anyone?

Reageer