Nauwkeurigheid Brekingsindex

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Nauwkeurigheid Brekingsindex

Beste mensen,

Ik heb deze periode een aantal organische practica en moet dan regelmatig eens een brekingsindex bepalen. Nou hebben wij op zaal enkel van die fancy retro steentijd refractometers en vroeg ik mij af wat die eenheden nou precies zeggen in de zin van nauwkeurigheid. Mijn gemeten stof wijkt namelijk 0,0030 af van wat in de boeken staat en mijn docente zegt dat dat dus niet echt overeen komt. Is dit een signaal dat mijn stof verre van zuiver is? Ook heb ik een IRS gemeten en deze kwam nagenoeg exact overeen met wat in de boeken staat alle pieken precies op dezelfde plekken. Aangezien ik vind dat mijn docente regelmatig erg negatief doet over resultaten dat het altijd beter kan en ze in reactiemechanismen vrije electronenparen toekend aan protonen heb ik niet de wereld vertrouwen in haar :P dus vandaar hier mijn vraag:

Wat zeggen die brekingsindexen nou, wat zijn grove verschillen, wanneer mag je tevreden zijn met je verschil en wanneer is het echt een bewijs dat je stof verre van zuiver is?

Grtz Gerlof

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Nauwkeurigheid Brekingsindex

Ik ben geen expert als het op brekinsindices aankomt, maar gezien de normale variatie in indices tussen verschillende stoffen lijkt een meetfout van 0.0030 mij niet heel groot.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: Nauwkeurigheid Brekingsindex

Dat lijkt mij ook eerder ruis dan effectief een verschil in brekingsindex...

EDIT: mss een niet onbelangrijke vraag, maar wat is de gevoeligheid van je toestel? Als deze daar ver boven ligt is het natuurlijk aannemelijk dat je gevonden waarde correct is. Vond daarnet een paar waarden in een tabel en die zijn tot vlot 6 cijfers na de komma...

Dus je waarde kan vlot significant zijn lijkt mij (maar vooral dus, wat is de gevoeligheid van de apparatuur?).

Berichten: 677

Re: Nauwkeurigheid Brekingsindex

De normale precisie van een Abbé refractometer is ongeveer ±0,0002, dit omdat het laatste cijfer geschat wordt. Het verschil dat Gerlof geeft (0,003) is ongeveer een factor 10 groter, en dus zeker siginificant. Dit wil niet automatisch zeggen dat het gesynthetiseerde product onzuiver is: de brekingsindex is sterk afhankelijk van de temperatuur, en dus moet het toestel goed gethermostatiseerd worden op dezelfde temperatuur als de referentiewaarde (meestal is dat 20 of 25 °C)

Dat is dus een eerste punt waarnaar je kan kijken.

Als bijkomende test kan je een zuivere (pro analysi) vloeistof nemen (die stabiel is, geen aniline of zo) en daarvan de gemeten brekingsindex vergelijken met de literatuurwaarde, rekening houdend met de temperatuur.

Overigens zijn Abbé refractometers eenvoudige, stabiele toestellen waaraan eigenlijk niets kan ontregeld worden.

Reageer