[scheikunde] Titratie glycine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Titratie glycine

Hallo mensen van het chemieforum!

Ik heb een aantal vragen, hopelijk kunnen jullie me hier wat mee helpen!

Ik heb deze titratie (voor cijfer!!) al dinsdag, dus hoop dat jullie voor die tijd nog kunnen helpen!


De proef:

Titratie van een aminozuur m.b.v. een pH-meter

-Maak in een maatkolf van 100mL een 1,0M glycine oplossing.

-Breng 10 mL glycine-oplossing samen met 15,0mL 1,0M zoutzuur.

-Bepaal de pH van de oplossing met de pH-meter.

-Titreer nu de oplossing met 1,0M natronloog en neem de pH-curve op.

-Vervolgens titreer je 10,0 mL glycine-oplossing direct met 1,0M natronloog.

-Neem opnieuw de pH-curve op. Zet deze uit in dezelfde grafiek.

De vragen:

1. Welk verband bestaat er tussen beide curven? Leg uit.

2. Kun je het I.E.P. van glycine uit de grafieken afleiden?

3. Hoe groot is de pKz van glycine?

4. Bereken de pH bij het begin van beide titraties en vergelijk met de gemeten waarden.

5. Bij welke pH-waarden kun je spreken van een buffermengsel? Leg uit.

6. Welke indicator(en) zou je bij deze titraties gebruiken, als je geen pH-meter ter beschikking had?

Mijn onduidelijkheden:

1. Hoe zorg ik voor 15.0 ml 1.0M zoutzuur? Pipetteren?

2. Kan ik van te voren al iets zeggen over de "te verwachten" curven? (vraag 1).

3. Kan ik van tevoren de pKz al berekenen? Of pas na de proef, bij 1/2v in mijn grafiek. (vraag 3)

4. Hoe bereken ik van tevoren de pH van beide titraties? (vraag 4) Met de pOH?

5. Hoe kan ik zeggen bij welke pH-waarden er een buffer is? (vraag 5)

6. De indicatoren (vraag 6) daar kan ik toch pas wat over zeggen nadat ik de curven het getekend? Dan moet ik toch de indicator pakken die ongeveer in hetzelfde omslagpunt zit als bij de curven?

Ik hoop dat ik het zo kort en bondig genoeg verwoord heb en dat jullie mij zo snel mogelijk te hulp kunnen staan!

Super bedankt! :)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Titratie glycine

Vraagje 1:

Je voegt dit idd gewoon toe met een pipet. Ben niet helemaal met het proefopzet wat betreft de titratie waarbij het HCL toevoegt, dus weet niet of het exact 15 ml moet zijn. Maar voor de zekerheid kan het geen kwaad om correct te werken (moet je de HCl oplossing stellen trouwens?)

vraagje 2:

Heb je geen titratiecurve gezien in de les? Er is een typisch pH-verloop bij een titratie.

vraagje 3:

Volgens mij kan je hem niet op het voorhand bepalen (kan me vergissen, zoals gezegd ben ik niet helemaal mee met de titratie).

Vraagje4:

Hier moet je volgens mij de pKz voor hebben... Kan je mss best aan je docent vragen in relatie met vraag 3.

VRaagje 5:

De pH voor een buffer wordt berekend met de bekende Henderson Hasselbalch vergelijking. Deze zegt dat er een buffer mengsel is bij pH = pKz +- (dus plus of min) 1

(probeer dit zelf eens "af te leiden" in hoeverre mogelijk en tussen welke concentraties je dan zit).

Vraagje 6:

Als je de pKz hebt kan je de pH bij EP bepalen...

Ik zou zeggen kijk eens goed in je cursus, zoek formules op die van pas zouden kunnen komen en dat zou je goed moeten helpen bij de vragen.

Hopelijk heb je hier alleszins al wat aan. Heb geen tijd om al die vragen super lang te beantwoorden.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Titratie glycine

Bedankt voor je reactie.

Eigenlijk alles is duidelijk, behalve vraag nummer 4.

4) Bereken de PH bij het begin van beide titraties en vergelijk met de gemeten waarden.

Vraag:

Die gemeten waarden kan ik nu natuurlijk nog niks mee. De pH berekenen is alleen nog een probleem om het voor aanvang van de proef te doen.

De twee reacties waarvan ik de pH moet berekenen zijn:

C2H6NO2 + OH- (aq) -> C2H5NO2 (aq) + H2O (l)

en

C2H5NO2 (aq) + OH- (aq) -> C2H4NO2 + H2O (l)

Wie kan me bij de berekening helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie glycine

Eens even kijken... voor het berekenen van de pH moet je in ieder geval een reactievergelijking hebben (check), maar ook de K-waarde en de evenwichtsvoorwaarde.

Stel die eens op...?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Titratie glycine

Beryllium schreef: Eens even kijken... voor het berekenen van de pH moet je in ieder geval een reactievergelijking hebben (check), maar ook de K-waarde en de evenwichtsvoorwaarde.

Stel die eens op...?
Omdat er geen H3O+ na de pijl van de reactie komt maar wel een OH- ervoor neem ik aan dat ik de Kb moet gebruiken?

Kb =

[C2H5NO2]

-------------------

[C2H6NO2][OH-]

Zoiets?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Titratie glycine

Kb of Ka maakt niet uit (eigelijk zelf best Ka want die wordt altijd in formules gebruikt). Ka*Kb = kW=10-14 dus met één van de twee heb je genoeg.

Heb je nergens Ka waarden getabelleerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie glycine

In dit geval is Kb handiger want je bepaalt de pH via [OH-].

Intocrime: ik neem aan dat je weet wat je concentratie is.

Kun je nu een vergelijking opstellen waarbij [OH-] de enige onbekende is?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer