Trendlijnen titratiecurve fosforzuur/azijnzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 134

Trendlijnen titratiecurve fosforzuur/azijnzuur

Afgelopen practicum hebben we twee titraties uitgevoerd, beiden potentiometrisch. Eentje van H3PO4 met NaOH en eentje van Azijnzuur met NaOH. Nu, we moeten de equivalentiepunten berekenen d.m.v. snijpunten van trendlijnen ofwel door de methode van afgeleiden. Het probleem is dat ik 140 meetpunten heb en dus de gegevens in Excel heb verwerkt, maar ik vind niet hoe ik meerdere trendlijnen kan toevoegen en de methode van de afgeleiden is me ook niet al te duidelijk...
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 129

Re: Trendlijnen titratiecurve fosforzuur/azijnzuur

Trendlijnen maken voor een deel van de punten is niet evident, dat is juist het nadeel van het gebruik ervan.

Ik leer onze studenten daarom om de regressie-analyse uit de gegevensanalyse te gebruiken. Je kan dan selecteren op welke punten je regressie wil toepassen. Je vindt het toolpack Analysis via de invoegtoepassingen.

afgeleiden: dE/dV is de bedoeling

bereken voor ieder puntenkoppel het potentiaalverschil en het verschil in volume. Dat hoort dan bij het gemiddelde volume van die twee punten

Je berekent zo ΔE/ΔV

Als je dat voor alle punten doet en uitzet, zie je dat waar je een sprong hebt in potentiaal (of pH) je nu een maximum of minimum hebt.

Probeer maar, voor de regressie-analyse vind je zeker ook uitleg via de help in excel (of online)

Berichten: 723

Re: Trendlijnen titratiecurve fosforzuur/azijnzuur

Nu, we moeten de equivalentiepunten berekenen d.m.v. snijpunten van trendlijnen
Het is niet be bedoeling dat je trendlijnen elkaar snijden. Het is de bedoeling dat je een trendlijn tekent in je fase voor het EP en in je fase na het EP. Je krijgt dan normaal gezien twee evenwijdige lijnen (die kunnen dus nooit snijden).

Wat je dus kan doen is de data in twee scheiden. Deze die duidelijk voor het EP liggen en deze die er duidelijke na liggen. Die twee datasets kan je dan invoegen en je correlatiecoëfficiënt invoegen (of hoe noemen ze dat daar? alleszins "r" denk ik). Nu kan er zelf waarden uitzwieren tot je een beste "r" bekomt.

Als dat gebeurt is teken je een loodrechten op de twee rechten, door je steile tak in je curve (ja kan dus best in die grafiek ook de hele datareeks invoeren). Het EP ligt bij het punt waar beide stukken van je loodrechte even lang zijn. Dus het EP verdeelt die loodrechte in twee stukken.

Hoop dat je er iets van verstaat zo, want dit is niet eenvoudig uit te leggen over het net...

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Trendlijnen titratiecurve fosforzuur/azijnzuur

Je kan wel degelijk trendlijnen snijden door het grafiekdeel van de sprong ook een trendlijn te geven. Het equivalentiepunt ligt dan op het gemiddelde tussen het snijpunt met de onderste trendlijn en het snijpunt van de bovenste trendlijn (je gebruikt dus drie trendlijnen.) In ieder geval, denk dat ik het ga proberen met regressie, na nog wat te informeren bij mijn collega's.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Trendlijnen titratiecurve fosforzuur/azijnzuur

Zo, voor de pKa's ben ik eruit, maar een nieuw vraagje: ik merk de derde pH sprong niet meer in mijn grafiek (Wanneer al het HPO4 2- weggereageerd is. Nu, dit komt wel meer voor, maar ik heb een zinnige verklaring nodig voor dit fenomeen. Ik dacht aan een té verdunde oplossing, waardoor de elektrode de pH sprong niet meer opmerkt. Zijn er nog andere suggesties of verbeteringen?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 723

Re: Trendlijnen titratiecurve fosforzuur/azijnzuur

De pKa van de derde stap is gewoon te hoog om nog een sprong te zien. Je gaat van een pH van bvb 10.5 naar 10.6 op het EP (ken de pKa niet van buiten uiteraard).

Heb je in je cursus nergens zo een figuur staan? Algemeen is een "zuur" met een pKa = 8 niet meer te titreren met een base.

Stel dat bij volgende figuur de blauwe lijn steeds meer opschuift naar boven, dan zie je wellicht wel dat je op een duur geen sprong meer hebt:

Afbeelding

Reageer