zink verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

zink verwijderen

Bij een bodemsanering moeten we het zink uit het grondwater halen. Dit doen we door middel van oppompen van het grondwater, zuiveren en dan het water lozen op het riool.

De maximale concentratie wat er geloost mag worden is 500 μg/l

De gemiddelde concentratie die opgepompt word is ongeveer 3000 μg/l

PH van het grondwater is rond de 6,1

Nu hebben we geprobeerd met beluchten, zandfilter en een kat-ionen wisselaar.

De ionenwisselaar sloeg na ongeveer 1 week door en we zaten boven de lozingseis.

Nu blijkt dat er een grote hoeveelheid ammonium in het water zit;

ammonium (NH4-N) 75 mg N/l

ammonium (NH4) 97 mg/l

TOC 25 mg/l

bovenstaande is door een extern laboratorium geanaliseerd.

De leverancier van de ionenwisselaar hars zegt dat de TOC de hars inpakt

en de ammonium een complexe binding met zink vormt die ook negatieve gevolgen heeft voor de levensduur van de hars.

De hars wordt niet geregenereerd op locatie.

Het debiet van de installatie is ongeveer 10m3/h

Heeft er iemand een idee hoe we de concentratie zink onder de 500μ/l krijgen?

alvast bedankt voor de reacties.

Berichten: 3

Re: zink verwijderen

Stel dat ik alleen de ph corrigeer naar rond de 8, en ik laat het een aantal uur bezinken. daarna alleen nog door het zand filter, zou dan het meeste niet uit het water zijn, zodat ik de lozings eis haal?

weet iemand waar ik grafieken kan vinden van de oplosbaarheid van zink in water uitgezet tegenover de ph?

Berichten: 723

Re: zink verwijderen

Fundamentals of analytical chemistry van skoog bevat deze wrs (of alleszins de nodige waarden, zodat je via berekening hieraan kan geraken).

kan je niet nitrificeren om het ammoniak te verwijderen?

Berichten: 3

Re: zink verwijderen

Ronnie, bedankt voor je reactie.

Zou ik met dat boek ook de oplosbaarheid van zo'n complexe binding kunnen bepalen?

Als ik het ammoniak verwijder moet ik alsnog over de ionen wisselaar. dan zit ik nog met de TOC (totaal organisch koolstof) blijkbaar word de ionenhars ingepakt hierdoor en werkt niet meer.

Ik ben nog verder op internet aan het zoeken geweest.

Stel:

Ik voeg natrium sulfide toe en ik laat het een aantal uur bezinken.

De losse zink ionen binden dan met sulfide en slaan neer.

Ik weet alleen niet wat natriumsulfide met de ammoniak doet

en niet wat het met de complexe binding van ammoniak en zink (waarschijnlijk Zn(NH3)42+) doet.

Iemand een idee?

Als ik nou de hoeveelheid natiumsulfide wil weten die ik moet toevoegen en of het uberhaupt werkt, zou ik volgens mij het volgende experiment kunnen doen;

op kleine schaal, bv een liter verontreinigd water een bepaalde hoeveelheid natriumsulfide toevoegen, beluchten en mengen.

een tijdje laten staan en de ph meten.

nou heb ik gevonden dat natriumsulfide bases is, dus als de ph boven de 7 zit, heb ik een overmaat toegevoegd.

daarna het water boven het bezinksel laten analyseren op zink en hopen dat het gelukt is.

Kan iemand zich vinden in deze theorie?

Reageer