Stikstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 54

Stikstof

Een opdracht bestond eruit om een methode te ontwikkelen met helium en om daarna hetzelfde te doen met stikstof als draaggas.

Info: kolom: CP-porabond Q 25m - 0.320 mm-5 um= apolaire kolom

inj. temp = 180 °C ; druk = 150 kPa

Dat met stikstof de scheiding een beetje gerokken wordt en dus de tijden verlengen weet ik wel .

Maar wat nu net met de druk , is er een vuistregel of een eerder ingwikkelde formule voor , of zal ik het met trial and error moeten doen. Dat de druk moet dalen heb ik gevonden in de van deemter plot, maar ik dacht dat deze specifiek is per kolom en dergelijken.

Alvast bedankt,

Marco

Berichten: 20

Re: Stikstof

Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt. Probeer eerst eens duidelijk en rustig het probleem uit te leggen.

Berichten: 391

Re: Stikstof

Helium heeft een lagere viscositeit dan stikstof, dus bij stikstof is er een hogere druk nodig om eenzelfde flow te realiseren.

Berichten: 25

Re: Stikstof

via de website van Agilent kan je een gratis programmaatje downloaden (GC method translator). Daar vul je de gegevens in van de methode onder He en hij vertaalt deze onmiddellijk naar de nieuwe instellingen met stikstof.

Voor een eenvoudige omzetting is hij heel bruikbaar. Als je met temperatuursgradienten e.d. gaat werken, wordt het wat ingewikkelder. Maar het geeft alleszins wel een goed idee.

Ik zet er de methodes in over als er iemand van draaggas He naar waterstofgas wil veranderen en snel zijn methodes wil aanpassen.

Hier op klikken om rechtstreeks naar de website te gaan van de Agilent GC Method Translator

Reageer