[scheikunde] Controle titratie verslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Controle titratie verslag

Hallo iedereen,

Vandaag heb ik mijn PO Scheikunde uitgevoerd. Het betreft een zuur-base titratie met als titrant droge en zoette (witte) wijn. Mijn verslag is bijna af maar ik heb nog een paar vraagjes.

- Welke van de twee reactie vergelijkingen moet ik gebruiken ?

- Ik moet aan kunnen geven waarom ik met de bepaalde concentratie NaOH heb gewerkt en waarom ik een bepaalde indicator heb gebruikt. (Bij de voorbereiding was dit een 'leap of faith' dat ik voor lief heb genomen, achteraf bleek het goed ingeschat).

- Hoe kom ik van aantal gram wijnsteenzuur/L naar de PH van de wijn?

- Is mijn hypothese scheikundig correct? Ik weet dat bij het gist proces een zuur milieu belangrijk is, maar veranderd dit ook inderdaad mee wanneer de tijd vordert (lager PH bij volledig uitgegist proces)

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, mijn verslag grove versie heb ik toegevoegd.

Oh geen bijlagen Afbeelding hopelijk mag het zo? PDF Verslag

Groet,

Koos

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

Ik ga het verslag niet helemaal woordelijk doorlezen, maar zal eens voor je zien:

1.

Allereerst: complimenten voor je layout. Het ziet er heel mooi uit! Of ik ervoor had gekozen je naam op elke pagina te zetten is een tweede.

(ook al ben je een beetje een 'schoolvijand', vanuit mijn oud-OVC-blik :P )

2.

Je hebt een paar ker 'zoette' i.p.v. 'zoete' staan.

3.

De eerste vergelijking op pagina 4: ik denk niet dat natrium mee doet aan de reactie. Het is in water, dus splitst NaOH in ionen.

De tweede reactie is van toepassing voordat je gaat titreren: dan is je wijnsteenzuur gesplitst in het anion en H3O+

4.

Concentratrie NaOH: als je het netjes wil doen, moet je een pH-meting doen van de wijn voordat je gaat titreren. Als die op 6.5 zit, is het niet logisch om met een 10M NaOH te gaan titreren, als je begrijpt wat ik bedoel.

De indicatorkeuze wordt voor het grootste deel bepaald door de pKa van het wijnsteenzuur.

5.

Denk er aan dat wijnsteenzuur 2-waardig is en dus ook 2 omslagpunten heeft.

6.

VWB je hypothese en gisting blijf ik je het antwoord schuldig; op dit gebied ben ik niet de sterkste...

Ik hoop dat je er al wat aan hebt.

Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

Hierbij een link voor je onderzoek ter vergelijking t.o.v. je eigen meting:

http://www.noble-house.tk/html/nederlands/..._topwijnen.html

Zij melden o.a. :

voor de droge witte wijn, LANIUS, een zuurtegraad van 4,4 gram/liter!

voor zoete wijn, DOLC MATARO, een zuurtegraad van 3,1 gram/liter!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

@ Beryllium:

1 Ik zie dat je de oorlog bent ontvlucht richting ZH en hopelijk is dit mijn laatste jaar op het baken :P . De naam ben ik overigens volledig met je eens, deze heb ik gebruikt ivm kopieer gedrag.

2 Ook dat weet ik maar de eerste versie was echt snel gemaakt zonder teveel op spelling te letten, maar bedankt voor de tip.

3 Ok bedankt, dat vermoeden had ik al. Als ik mij correct herinner van V4 is dat voldoende voor de reactie, ook om de aanlening te verklaren.

4 bedankt

5 Ook daar was ik van op de hoogte maar toch bedankt

6 Hetzelfde geld voor mij :)

----------------------------------

ajonker:

Bedankt ziet er handig uit! Het enige waar ik mij over verbaas is het laag aantal gram/liter. Volgens mijn gebruikte literatuur ligt dit aantal meestal 5-9 g/l en de betere verhoudingen 6-7.

Is hieruit ook op te maken, hoe van aantal gram wijnsteenzuur/liter naar de PH te gaan?

---------------------------------------------

Nieuw vraagje: Aan de hand van mijn (2de) reactie vergelijking en het gemiddeld aantal ml 0.01M NaOH is de PH toch vrij gemakkelijk te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

Is hieruit ook op te maken, hoe van aantal gram wijnsteenzuur/liter naar de PH te gaan? <-- alleen als je ervanuit kan gaan dat al het aanwezige zuur alleen wijnsteenzuur is.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

Ja daar was ik voor het gemak wel van uit gegaan. In de wijnwereld woord dit trouwens ook (bijna) altijd zo beschreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

Dan kan dat inderdaad, je dient dan de evenwichtsvoorwaarde op te stellen (die werkt op de manier van zwakke zuren) en de bijbehorende pKa van wijnsteenzuur, die heeft er 2. Je moet meen ik van de pKa uitgaan die het dichtst bij 7 ligt.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

op de een of andere manier kom ik er niet achter wat de molariteit van mn geconjogeerd zuur is:

[H3O+]^2[C4H2O62-] / [C4H4O6] =Ka

Ka= 2.63E-5

C4H4O6= 0,046M

kan ik het zuur berekenen met de gegevens uit mijn proef?

black out :oops:

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

Uiteindelijk toch zelf uitgekomen. Het werkstuk is nu ingeleverd en ik ben er tevreden over :). Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp!

Koos

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

Mooi :)

Is blijkbaar een latertje, als je het om kwart over twaalf 's nachts nog in kunt leveren :D

Laat maar horen wat 't geworden is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Controle titratie verslag

Wil toch ook even mijn complimenten geven voor de layout en opbouw van het verslag. Als ik docent in het middelbaar was zou ik zeer tevreden mee zijn!

Reageer