[scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Hallo iedereen,

Vandaag hebben we in de les een hoopje oefeningen gemaakt ivm de interpretatie van HNMR-spectra. De laatste oefening was echter een zeer moeilijke. De leerkracht beloofde een bonuspunt voor diegene die de juiste structuurformule vond bij het spectra. Ik weet dat het maar om een bonuspunt gaat, maar wat je hebt, heb je :P En bovendien hebben we 3 weken bedenktijd. :D Nu heb ik al een tijdje zitten zoeken, maar kom er niet wijs aan uit. Iemand die hier ervaring in heeft en een handje wil toesteken, is zeer zeker bedankt! :)

Dit is het spectrum:Afbeelding

De brutoformule is: C13H200N2

Ook is gegeven dat de pieken rond 4ppm en die rond 2,5 ppm overlappingen zijn.

Mijn beste poging tot dusver: Afbeelding

Ik heb het aantal onverzadigdheden berekend, en kwam op 5 uit. Dit doet me vermoeden dat we met een aromatische ring en een amide te maken hebben.

De aromatische ring met 2 zijgroepen tegenover elkaar geeft het typische beeld tussen 6-8ppm.

Ik denk dat de amide-groep vrij sluitend is. In de tabellen die ik ter beschikking heb zouden de CH2-groepen op 2,9 ppm zitten, terwijl de 2 CH3-groepen de pieken op 1 ppm zijn. Ik kom dan nog echter 2 protonen tekort op de 2,9ppm piek.

Verder weet ik ook dat de amino-groep aan de andere kant niet veel soeps is, maar dat komt omdat ik eigenlijk geen idee heb hoe ik de pieken op 4ppm moet interpreteren :oops:

Voor iemand die me kan helpen, maar geen tabellen ter beschikking heeft, wil ik altijd de mijne nog wel proberen in te scannen. Verder is iedereen die mij wat meer inzicht kan geven enorm bedankt! :D

Berichten: 195

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Zo snel bekeken ben je al een eind in de goede richting!

De NH2-protonen verdwijnen nogal eens door uitwisseling met D, maar zouden zomaar bij 4 ppm kunnen verschijnen. Ik vin alleen 4.4 ppm wel ver naar laag veld voor de CH2-CH2-NH2-protonen.

Zo 1,2,3 weet ik echter ook geen alternatief op basis van de gegeven brutoformule.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Het is inderdaad een goede poging. Het lijkt me ook zeker dat je met een para digesubstitueerde benzeenring zit. Door de lage verschuiving van het eerste signaal is het ook goed gevonden dat je met twee chemisch equivalente CH3CH2- groepen zit.

Dan blijft er niet veel meer over, ik heb ook even zitten zoeken en gebaseerd op jouw structuur kan ik zeggen dat de volgende structuur beter overeen zou komen met het spectrum. Ik heb hier even geen tekenprogramma voor handen maar de correctie is zeer simpel: neem een CH2 groep tussen het amine en de benzeenring en plaats hem tussen C=O en NR2.

Dan heb je een CH2 groep die in aanmerking komt voor een verschuiving van 4+ppm EN 3 CH2 groepen die chemisch min of meer equivalent zijn en dus het signaal bij 2,5ppm geven.

Ik ben niet zeker, het is misschien een stap in de goede richting.

Edit: Je kan structuren altijd eens "testen" op deze site. Let op, meestal geeft deze geen uitwisselbare protonen, en het is niet altijd accuraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Derrek schreef: de correctie is zeer simpel: neem een CH2 groep tussen het amine en de benzeenring en plaats hem tussen C=O en NR2.

Dan heb je een CH2 groep die in aanmerking komt voor een verschuiving van 4+ppm EN 3 CH2 groepen die chemisch min of meer equivalent zijn en dus het signaal bij 2,5ppm geven.
Ware het niet dat de structuur dan niet meer voldoet aan de gegeven brutoformule.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Misschien was het niet duidelijk, maar wat ik bedoel is de volgende structuur:

H2N-CH2-benzeen-C=O-CH2-N-(CH2CH3)2

Berichten: 7

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Ik heb de structuur die derrek voorstelde eens ingegeven op de site die hij vermeldde, en bekom dit:

Afbeelding

Dit lijkt me inderdaad de beste oplossing die ik tot nu toe heb :)

Het enige dat aan dit spectrum is op te merken, is dat de 2 pieken iets onder 4ppm zitten, terwijl deze in de opgave er net boven zitten. Ook zijn de pieken op 2,8ppm met 4, terwijl deze in de opgave met 5 zijn.

Ik heb ondertussen nog een uurtje gezocht, maar vind niets beter dan dit. Indien er geen nieuwe ideeën komen, ga ik deze structuur vrijdag eens aan men leerkracht laten zien. En dan hopelijk een positieve reactie krijgen... :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Misschien eens tussen de ring en de C=O zetten, die -CH2-.

EDIT: Dit verschuift alleen maar de piek die nu rechts van 3 ppm zit.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Misschien eens tussen de ring en de C=O zetten, die -CH2-
Ik denk dat de ring en de C=O 1 geheel moeten vormen. Ik heb al een paar structuren geprobeerd op de manier die jij voorstelt, maar dan missen telkens de pieken rond 4ppm.

Nog een kleine opmerking: het spectrum dat ik hier terjuist neerzette, heeft blijkbaar de protonen van de amino-groep niet opgenomen. Zou het kunnen dat de protonen van deze groep de missende vijfde piek op 2,8ppm kunnen zijn? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Fuzzwood schreef: Misschien eens tussen de ring en de C=O zetten, die -CH2-
Ik denk dat de ring en de C=O 1 geheel moeten vormen. Ik heb al een paar structuren geprobeerd op de manier die jij voorstelt, maar dan missen telkens de pieken rond 4ppm.

Nog een kleine opmerking: het spectrum dat ik hier terjuist neerzette, heeft blijkbaar de protonen van de amino-groep niet opgenomen. Zou het kunnen dat de protonen van deze groep de missende vijfde piek op 2,8ppm kunnen zijn? :)
De nmrdb predictor neemt inderdaad geen -OH, NH2,... protonen op. Je mag die spectra ook niet al te serieus nemen, het zijn geen opgenomen spectra en komen ook niet altijd goed overeen met echte spectra (uit ervaring).

Het signaal bij 2.8ppm mag je niet zien als 5 pieken. Het stellen 6 waterstoffen voor (zoals je erboven aangegeven is, dit komt uit integraties). De vorm van het signaal geeft de multipliciteit aan.

Ik dacht eerder dat de 2 protonen van de aminegroep bij 4ppm zouden liggen, aangevuld met de 2 van de CH2 groep tussen C=O en N.

De 3 overige CH2 groepen in de structuur zouden kunnen samenvallen bij 2.8ppm.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

De nmrdb predictor neemt inderdaad geen -OH, NH2,... protonen op.
Nu ben ik niet meer volledig mee vrees ik :oops:

Als de amine-groep niet wordt aangeduid, waarom geeft nmrdb predictor dan wel 2 pieken rond 4ppm ipv maar 1?

Op de nmrdb predictor kan je ook de pieken aanduiden en kleurt hij de protonen die erbij horen geel. Hij zegt dat de 2 pieken op 4ppm staan voor de 2 CH2-groepen.

Bovendien staat op deze site (http://orgchem.colorado.edu/hndbksuppor ... mines.html) dat een alifatisch amine op 0,5-3,0ppm staat, terwijl een aromatisch amine op 3-5ppm staat.

Aangezien het amine niet rechtstreeks op de aromatische ring staat, dacht ik dat deze groep moest behoren tot de pieken bij 2,8ppm.

In elk geval ben ik toch al blij dat we een aanvaardbare structuurformule hebben, ook al heb ik er nog geen sluitende verklaring voor :P

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Derrek schreef: De nmrdb predictor neemt inderdaad geen -OH, NH2,... protonen op.
Nu ben ik niet meer volledig mee vrees ik :oops:

Als de amine-groep niet wordt aangeduid, waarom geeft nmrdb predictor dan wel 2 pieken rond 4ppm ipv maar 1?

Op de nmrdb predictor kan je ook de pieken aanduiden en kleurt hij de protonen die erbij horen geel. Hij zegt dat de 2 pieken op 4ppm staan voor de 2 CH2-groepen.

Bovendien staat op deze site (http://orgchem.colorado.edu/hndbksuppor ... mines.html) dat een alifatisch amine op 0,5-3,0ppm staat, terwijl een aromatisch amine op 3-5ppm staat.

Aangezien het amine niet rechtstreeks op de aromatische ring staat, dacht ik dat deze groep moest behoren tot de pieken bij 2,8ppm.

In elk geval ben ik toch al blij dat we een aanvaardbare structuurformule hebben, ook al heb ik er nog geen sluitende verklaring voor :P
Je hebt gelijk, het klopt niet helemaal. Toch ben ik vrij zeker dat hij de amine-H's niet toont, als je alle integraties optelt kom je aan 18 (hiervoor moet je inzoomen op de pieken)...

Berichten: 195

Re: [scheikunde] interpretatie van HNMR-spectra

Een CH2 tussen C=O of tussen C=O en ring zetten levert een (scherp) singlet, geen triplet op. Ook denk ik door de verschuiving van de twee paren aromatische protonen en het verschil tussen de twee dat de ring behoorlijk gepolariseerd is en wel omdat de C=O direct aan de ring zit.

Vooralsnog is de allereerste voorgestelde structuur voor mij de waarschijnlijkste.

Reageer