Springen naar inhoud

witte gaten

• Log in om te kunnen reageren

Natje999

Natje999

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2006 - 14:42

De vergelijkingen in de algemene relativiteitsleer hebben een interessante wiskundige eigenschap: ze zijn symmetrisch in tijd. Dit houdt in dat je elke oplossing van de vergelijkingen kan nemen en de tijd ook achterwaarts in plaats van voorwaarts kan laten lopen. Je krijgt dan in principe een geldige oplossing voor de vergelijkingen. Als je deze regel toepast op de oplossingen die een zwart gat beschrijven dan krijg je een object bekend onder de naam "wit gat". Een zwart gat is een gebied in de ruimte waaruit niets kan ontsnappen; de omgekeerde tijdsversie van een zwart gat is een gebied in de ruimte waarin niets kan vallen. In plaats van alles naar zich toe te zuigen zoals bij een zwart gat, zal een wit gat alleen maar materie uitstoten.

Witte gaten zijn geldige wiskundige oplossingen van de vergelijkingen van de algemene relativiteitstheorie, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze in de natuur kunnen voorkomen. We weten vrijwel zeker dat ze niet bestaan omdat er geen mogelijkheid bestaat om witte gaten te creeren.

Witte gaten creeren is even onmogelijk als zwarte gaten vernietigen. De twee processen zijn tijd-reversies van elkaar.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tobias9

tobias9

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 20:21

WITTE GATEN
Een wit gat is in de astrofysica (de astrofysica is specifiek het deel van de astronomie dat de processen die zich afspelen in sterren probeert te verklaren met natuurkundige wetten en meer in het algemeen de processen die in het Heelal zichtbaar zijn probeert te verklaren) een hemellichaam dat energie, sterren en andere materie uitspuwt. Een wit gat is het tegenovergestelde van een zwart gat, waarin alle materie naar binnen wordt gezogen.

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2006 - 20:59

WITTE GATEN
Een wit gat is in de astrofysica (de astrofysica is specifiek het deel van de astronomie dat de processen die zich afspelen in sterren  probeert te verklaren met natuurkundige wetten en meer in het algemeen de processen die in het Heelal zichtbaar zijn probeert te verklaren) een hemellichaam dat energie, sterren en andere materie uitspuwt. Een wit gat is het tegenovergestelde van een zwart gat, waarin alle materie naar binnen wordt gezogen.

weet je wat het allerleukste is,dat ik it bedacht ik al toen ik 7 ,(was oke net iets anders maar ach) best leuk dat anderen er ook zo over denken.
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Najdorf_B

Najdorf_B

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2006 - 11:47

Is het ooit bewezen dat zwarte en/of witte gaten echt bestaan? Ik weet zelf niet echt of ik daar wel in geloof.. :roll:

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2006 - 12:08

Is het ooit bewezen dat zwarte en/of witte gaten echt bestaan? Ik weet zelf niet echt of ik daar wel in geloof.. :roll:

Er is bewezen dat er zoiets als een zwart gat moet zijn, maar of het egt een "gat" is weet niemand.
De witte gaten tsja daar gaat deze discussie over :P
Ik heb wel een kranten knipsel, wat zegt dat zwarte gaten ook materie uitspuwen. Mar het is van de telegraaf dus egt betroubaar vind ik dat ook niet. :P
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

eXorikos

eXorikos

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2006 - 22:53

Ik heb ergens gelezen dat men vermoedt dat quasars witte gaten zijn. Meer weet ik er niet van... :<

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2006 - 08:52

Een wit gat (als het zou bestaan) is de tijdsomgekeerde van een zwart gat. Een quasar is een hoop troep die in een zwaar zwart gat aan het vallen is; dat is echt heel iets anders.
Never underestimate the predictability of stupidity...

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 13:38

Een wit gat (als het zou bestaan) is de tijdsomgekeerde van een zwart gat.

wat bedoel je hiermee??

Ja, die ene gek zo.

Ja, die ene gek zo.

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 20:44

Ik betwijfel het bestaan van een 'wit gat', of een brug naar een ander heelal.
Laten we lekker achterstevoren werken: Een ander heelal, mocht het bestaan, zou net zoals dit heelal, zich 'bevinden' op een plaats waar totaal niet is. Geen tijd, geen ruimte, helemaal niets (dus het is eiguluk niet op een plaats) Er kan dus ook geen brug naar een ander heelal zijn, want tussen twee heelallen is geen ruimte en kan zich dus niets bevinden.

Een wit gat zou het tegenovergestelde doen van een zwart gat. Mocht het ook precies andersom werken , dan zou dit grote consequenties hebben; Het kan enkel andersom werken door antigravitronen (gravitronen zijn de dingetjes waardoor zwaartekracht werkt, vergelijkbaar met fotonen, als je niet op details in gaat.)
Deze gravitronen kunnen praktisch gezien niet bestaan, namelijk alleen op plaatsen waar geen zwaartekracht is, en die is overal (soms sterk aanwezig, soms nauwelijks). Dus als het andersom zou werken, klopt de gravitatiewet niet en dat zou vrij ernstig zijn.
Dus het zou moeten werken door een reusachtige kracht die in dit witte gat wordt opgewekt (of iets dat ik niet kon bedenken), die de zwaartekracht van alles wat nog uitgespuugd moet worden kan tegenwerken, en dan nog de reusachtige massa's kan lanceren. Ik weet totaal niets van astrofysica, dus ik kan ook niet zeggen of het mogelijk is of niet....tot mijn spijt.

Ik kan wel met aardige zekerheid zeggen dat een wit gat niet 'aan de andere kant' van een zwart gat zit.
Verder zou deze 'brug tussen heelallen' de groei van een zwart gat tegengaan, en bovendien: Een zwart gat is sterk geconcentreerde materie, als het zo'n 'doorgang' zou zijn, zou het als eerste zichzelf door dit gat sturen, waardoor het gat meteen verdwijnt. Dit zou een vrij onzinnig proces zijn, omdat dan bij het congruerende witte gat een zwart gat zou ontstaan(dat werd er net heen gestuurd) en het zwarte gat zou weer teruggestuurd worden. Dus een oneindige, zeer, zeer snelle afwisseling van wit/zwart gat. Als dit zo zou zijn, zou er dus constant worden aangetrokken en weggeduwd met gelijke kracht en zou materie in de omgeving gewoon blijven staan, denk ik.

Ja, die ene gek zo.

Ja, die ene gek zo.

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2006 - 20:50

*Een zwart gat bestaat hoogstwaarschijnlijk wel, hoewel het niet echt een gat is.
Het is een klomp materie met een ontzettend grote aantrekkingskracht, die alles, zelfs licht, naar zich toe trekt. Alles wat het naar zich toe heeft getrokken blijft op het centrum zitten, en voegt dus toe aan de aantrekkingskracht. Het is een vernietigende vicieuze cirkel, die waarschijnlijk, uiteindelijk (waarschijnlijk nog biljoenen jaren verder) alle materie opslokt. Het gaat relatief vrij langzaam.

Alles wat hier staat is natuurlijk niet 100% zeker, maar wordt over het algemeen aangenomen.

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2006 - 07:45

*Een zwart gat bestaat hoogstwaarschijnlijk wel, hoewel het niet echt een gat is.
Het is een klomp materie met een ontzettend grote aantrekkingskracht, die alles, zelfs licht, naar zich toe trekt. Alles wat het naar zich toe heeft getrokken blijft op het centrum zitten, en voegt dus toe aan de aantrekkingskracht. Het is een vernietigende vicieuze cirkel, die waarschijnlijk, uiteindelijk (waarschijnlijk nog biljoenen jaren verder) alle materie opslokt. Het gaat relatief vrij langzaam.

Alles wat hier staat is natuurlijk niet 100% zeker, maar wordt over het algemeen aangenomen.

het was toch dat zwarte gaten ook langzaam "verdampten" ofzo

BioHazardNL

BioHazardNL

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 15:02

Stel nou eens voor dat er een soort van materie producerend iets is, in wat voor parallel of niet universum is en dat de witte gaten deze materie zouden verplaatsen over alle universums zouden verspreiden en de zwarte gaten een grote opslag plaats zouden zijn en alles langzaam vrij laat als het nodig is? Zou dit dan niet het nut van een zwart gat of wit gat verklaren?
Please reply :P
(> < )
This is Mr. Preston. Put Mr. Preston in your signature to help him reach world domination.

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2006 - 16:01

zou kunnen maar kun je het bewijzen

BioHazardNL

BioHazardNL

• >25 berichten
  • 41 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2006 - 15:28

Nee ik kan het niet bewijzen, maar het zou het nt ervan wel kunnen verklaren.
Ik vind het zelf ook wel logisch klinken :roll:

joeroe

joeroe

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2006 - 15:52

Nee ik kan het niet bewijzen, maar het zou het nt ervan wel kunnen verklaren.
Ik vind het zelf ook wel logisch klinken :roll:

maar waarom zouden zwarte gaten dan pas ontstaan als er een ster sterft, en er niet gewoon al zijn lijkt me dan veel logischer

en hoe ontstaan witte gaten dan volgens jou??

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures