Turbiditeitsmeter meten van wassen in olien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Turbiditeitsmeter meten van wassen in olien

Ik kreeg opdracht om met een Turbiditeitsmeter de wassen die achterblijven in zonnebloem - en mais oliën te meten met een Turbiditeitsmeter.

Kalibratie van het toestel is geen probleem.

Daar is een samplekit voorzien. Maar de Turbiditeitsmeter meet in utn en wij meten in ppm. Hoe stel ik een ijkingslijn op?

We hebben nog een oud toestel uit 19?? en daar procedure is 5 ml aceton en 5 ml iso-propanol en dan aanlengen tot 20 ml in maatkolf. Maar deze ijkingslijn is X aantal jaren oud.

Met het nieuwe toestel wil ik een nieuwe ijkingslijn opstellen. Verschillende verdunningen aanmaken en daar een kurve mee uitzetten?

Berichten: 252

Re: Turbiditeitsmeter meten van wassen in olien

Maar de Turbiditeitsmeter meet in utn en wij meten in ppm


Je bedoelt wellicht NTU. Dit is Nephelometric Turbidity Unit. Deze eenheid is afgeleid van een kalibratie met formazine. Wat jij wil is een meting in ppm, dat is een cincentratie-eenheid. Correlatie tussen turbiditeit en concentratie is enkel mogelijk als de deeltjesgrootte en verdeling min of meer constant blijft. Indien dit het geval is kan je een ijklijn opstellen en die is normaal gesproken wel lineair. Hiervoor moet je natuurlijk enkele standaarden maken van gekende concentratie in ppm ;)

Er bestaat jammer genoeg niet zoiets als een standaardcurve. Ieder product is specifiek :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Turbiditeitsmeter meten van wassen in olien

utn: unité turbidimetrie néphélométrique? ;)

Berichten: 2

Re: Turbiditeitsmeter meten van wassen in olien

Bedankt voor de vlugge reactie.

Reageer