Exploderend glas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 31

Exploderend glas

Hallo allemaal.

Het is misschien niet echt een chemische vraag maar misschien dat iemand er een mening over heeft.

Het gaat om zn glazen schaaltje waar je gebruikte theezakjes in kunt bewaren, dit tegen het lekken.

Gisteravond is bij mij op de kamer zn ding ontploft. Ja ik weet het, het klinkt niet echt geloofwaardig maar het is echt zo. Ik had een kop thee gezet en uiteindelijk het theezakje in het houdertje gelegt. Zn zakje is wel een beetje warm maar glas zou hier toch normaal tegen moeten kunnen. Na een tijdje heb ik het zakje weg gegooit en daarna het houdertje weer op tafel gezet. Een tijdje later is het ding gewoon ontploft, de hele kamer zat onder de kleine stukjes glas :cry:

Ik kan me voorstellen dat zoiets gebeurd als het blootstaat aan heel veel warmte. Maar dat was hier niet het geval. En waarom is het dan niet meteen gebeurd maar gebeurde het een tijdje later.

Iemand enig idee?

Berichten: 654

Re: Exploderend glas

Heb je misschien een kat rondlopen in huis? :P

Re: Exploderend glas

Kan inderdaad zomaar gebeuren als er spanningen in het glas zitten.

Kijk eens op de volgende links: http://www.martens-glas.be/docs/DatabankGehardGlas.pdf

en mij te veel van het goede: http://alexandria.tue.nl/repository/freearticles/621526.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Exploderend glas

Ik heb dit ook eens gehad met een dun plaatje glas, die had ik van onderen verwarmd met een vlammetje op één plek en toen ineens "knalde" het uit elkaar. Niet fijn... :x :)

Wat ik denk dat dan ook gebeurde is dat het glazen schaaltje op één plek (in het midden) heel warm werd en na een tijdje niet meer kon 'uitzetten' (omdat de randen koud zijn) en dan zegt het 'knal'. Waarschijnlijk heb je een redelijk groot stuk glas als bodem over en is de rest allemaal stuk en weggeschoten.

Berichten: 31

Re: Exploderend glas

Nee ook geen kat in huis:P

En ik heb alles meteen bij elkaar geveegt en ik dacht dat ik geen groot onderstuk meer heb gezien. Volgens mij was echt alles klein.

Nouja was even schrikken, maar het blijkt dus vaker voor te komen 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Exploderend glas

Wellicht moet je je aanmelden bij Uri Geller 8-)

Berichten: 281

Re: Exploderend glas

Heb het ook een keer gehad met een theeglas, zou er juist tegen moeten kunnen lijkt mij. En ja, dat geeft een behoorlijke klap kan ik zeggen. En vaak is het van dat veiligheidsglas waar je geen grote scherpe scherven van krijgt, maar talloze kleine brokjes.

Ik geloof dat het met de zuiverheid van het glas te maken heeft, als de uitzettingscoëfficiënt niet overal het zelfde is krijg je enorme spanningen. Boorsilicaatglas heeft dat veel minder (waar reageerbuizen en maatbekers vaak van gemaakt zijn). Het beste kan je dan zuiver kwartsglas nemen maarja, niet iedereen heeft zo'n grote portemonnee...

Reageer