[scheikunde] vinaigrette maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] vinaigrette maken

Hallo iedereen,

Wij moeten een presentatie houden over het maken van vinaigrette (slasaus) en de chemische achtergrond daarvan.

Ik loop vast bij het stuk met het gebruik van de stabilisator om de olie en de azijn gescheiden te houden. Ik weet dat het iets is met het hydrofobe en hydrofiele deel van de stoffen alleen is er toevallig iemand die mij dit process kan uitleggen??

Alvast Bedankt,

Lisa

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vinaigrette maken

Weet je zeker dat ze gescheiden bedoelen of juist gemengd op de manier zoals dat bij mayonaise en mosterd ook gebeurt? Zo ja, probeer je dan in te lezen in emulgatoren.

Berichten: 306

Re: [scheikunde] vinaigrette maken

Hier een link naar het maken van een sladressing (vinaigrette) met uitleg over de verschillende componenten en omstandigheden, zoals temperatuur, pH!

http://www.hyfoma.com/nl/content/voedingsm...en/sladressing/

Berichten: 3

Re: [scheikunde] vinaigrette maken

sorry voor de verwarring, maar ik wil eigenlijk gewoon weten hoe een stabilisator ervoor zorgt dat olie en azijn met elkaar gemengd blijven, zonder dat de azijn zich op de bodem vestigt en olie daar bovenop gaat drijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] vinaigrette maken

Er heerst geen verwarring. Je hebt hier te maken met een emulsie. Als huiswerk ( :P ) geven we je op je in te lezen in emulgators. Dat je weet dat het met hydrofiliteit te maken heeft, is al heel goed.

Reageer