invriezen bacterien

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

invriezen bacterien

Hoi alllemaal,

ik ben op mijn werk bacterien aan het op kweken die later door een student gebruikt gaan worden nu wil ik deze baterien in vloeibaar stickstof bewaren.

Echter lijkt het mij niet zo handig om na het uit vullen de ampullen meteen in het vloeibaar stickstof te gooien.

Hoe kan ik het handigste deze ampullen invriezen?

gewoon koelkast /-20 vriezer / -80 vriezer / vloeibaar stikstof????

Ze moeten na ontdooien wel weer gaan groeien.

Berichten: 83

Re: invriezen bacterien

Invriezen kan gebeuren in het medium zelf maar vaak wordt een beschermend middel toegevoegd zoals glycerol of saccharose. Buizen worden meestal snel ingevroren met behulp van aceton-droogijs of vloeibare stikstof. Micro-organismen met kwetsbare cel­wanden worden bij voorkeur langzaam ingevroren. De culturen kunnen bij -20 0C, maar beter nog bij -70 0C bewaard worden.

Berichten: 723

Re: invriezen bacterien

Inderdaad een bepaald percentage glycerol (ken wel niet het percentage van buiten, zal wel 20% zijn of meer denk ik) bij doen en gewoon in de -70 stoppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: invriezen bacterien

Vroeger werden bij ons de bacterieculturen gekweekt in rouxe flessen waar de kiemen werden op aangebracht met behulp van glasparels om de cultuur homogeen open de spreiden op de agar.

Na 24-48 u werd de ontstane bacterielaag afgespoeld met toevoegen van een vloeibare voedingsbodem en een aantal extra glasparels.

deze suspensie werd dan verdeeld in kleine cryotubes van 1.8 ml en direct in de vloeibare stikstof gebracht.

Bacterien zoas st. aureus, klebsiella, sarcina, bacillus ,.... : nooit problemen gezien .

Virussuspensies werden daarentegen eerst in alcohol met een brok droog ijs geplaatst om in te vriezen, daarna werden ze bewaard in de -70 diepvriezers.

ik deel het maar mee.

Reageer