[scheikunde] Synthese van isoamylacetaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Synthese van isoamylacetaat

Hey iedereen,

ik zoek naar een goede werkwijze om van ethanoylchloride en 3-methyl-1-butanol de stof isoamylacetaat te maken. Maar ik kan nergens daarvoor een goede werkwijze. Heeft een van jullie tips waarin of waarop ik dit zou kunnen vinden.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Synthese van isoamylacetaat

Je wil iig het zuurchloride in overmaat hebben, omdat dat zich makkelijker laat scheiden dan 2 relatief apolaire stoffen van elkaar (je isoamylbutanol en eindproduct wel te verstaan). Je bijproduct is HCl bij deze reactie. Wat voor oplosmiddel je ook gebruikt moet gedroogd zijn, evenals het glaswerk en je beginproducten.

Berichten: 83

Re: [scheikunde] Synthese van isoamylacetaat

Dit is ook een manier waarop je isoamylacetaat kan maken

link

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Synthese van isoamylacetaat

@ Adrianvm: Dat weet ik, maar het moet juist op de manier met ethanoylchloride. Ik ga al een andere ester maken met de manier zoals in de link die je hebt gegeven. Maar toch bedankt voor de reacties.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Synthese van isoamylacetaat

isoamylbutanol voorleggen opgelost in bijvoorbeeld diethylether. Hieraan triethylamine toevoegen (5mol% overmaat obv isoamylbutanol) als HCl afvanger. Vervolgens voorzichtig het zuurchloride toedruppelen (sterk exotherm). Kleine overmaat van het zuurchloride gebruiken (2 mol% op isoamylbutanol). Eventueel koelen met ijsbad om de temperatuur onder het kookpunt van diethylether te houden.

Na de reactie uurtje laten roeren. Vervolgens uitgieten in water onder hard roeren. Lagen scheiden (scheitrechter). Vervolgens de etherlaag wassen met o.1N natronloog (verwijderen ethaanzuur en triethylamine.HCl zout en triethylamine), nogmaals 2 keer wassen met water. Etherlaag drogen mbv MgSO4.0aq. Na 2h MgSO4 affiltreren en de etherlaag indampen. Evt destilleren

Reageer