Uitwerken resulataten GC/MS

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.337

Uitwerken resulataten GC/MS

Als practicum onderzochten we de concentratie van acrylamide in frieten. De frieten van eht eerste staal waren gebakken bij 170° en het tweede bij 190°.

Ik heb mijn ijklijn waarvan de vergelijking y=1533,88x-34919 is.

De bekomen waarden zijn 95,0915 en 141,2881. Zijn dit de retentietijden?

De ijklijn is uitgezet op een diagram met op de Y-as de piekoppervlakte en de X-as de concentratie in ng/ml. Nu vraag ik mij af hoe ik moet interpoleren om zo te berekenen hoeveel ng acrylamide in de 10ml van de extractie zit.

Mijn andere gegevens zijn 170° 0,9521 gram staal 190° 1,0944 gram staal.

Alvast bedankt

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Een ijklijn met op de x-as de concentratie en op de y-as het piekoppervlak.

Je getallen moeten dan een piekoppervlak uitdrukken anders werkt het niet.

Berichten: 31

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Je getallen zijn volgens mij piekoppervlakten. Al zijn ze mijn inziens een beetje klein.

Als je nou de piekoppervlakten als y-waarden invoerd. Kun je dan de concentratie (x) berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

jhullaert schreef: Als practicum onderzochten we de concentratie van acrylamide in frieten. De frieten van eht eerste staal waren gebakken bij 170° en het tweede bij 190°.

Ik heb mijn ijklijn waarvan de vergelijking y=1533,88x-34919 is.

De bekomen waarden zijn 95,0915 en 141,2881. Zijn dit de retentietijden?

De ijklijn is uitgezet op een diagram met op de Y-as de piekoppervlakte en de X-as de concentratie in ng/ml. Nu vraag ik mij af hoe ik moet interpoleren om zo te berekenen hoeveel ng acrylamide in de 10ml van de extractie zit.

Mijn andere gegevens zijn 170° 0,9521 gram staal 190° 1,0944 gram staal.

Alvast bedankt
Hoe heb je die waarden precies verkregen? Ik bedoel, zei de GC je dat bijvoorbeeld?

Berichten: 723

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Als het retentietijden zijn kan je op vlak van kwanitatieve analyse geen fluit uitvoeren. Dus het zal wel piekoppervlak zijn. lijkt mij

Je vult je piekoppervlak in als y waarde en lost die vergelijking op naar x. Die x geeft dan je concentratie in ng/ml. Dat kan je dan omzetten naar je extract hoeveelheid. Als je gewoon 10 ml oplosmiddel bij die gramhoeveelheden friet hebt bracht, kan je zeggen dat je bekomen waarden (je berekende x waarde dus) * 10 de hoeveelheid ng acrylamide per frietmassa is.

Dus in feite moete dat niet interpoleren, want ge hebt u vergelijking al he. Ge moet die y waarden gewoon invullen.

Overgens idd zoals martijn zegt, zijn die waarden wel nogal klein...

Berichten: 2.399

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Een discussie die voorkomen had kunnen worden als men gewoon eenheden gebruikt.

y heeft een eenheid

x heeft een eenheid

Gevens invoeren in de juiste eenheid en het is een gewone lineaire vergelijking die iedereen op kan lossen. Hoe simpel.

Berichten: 723

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Napoleon1981 schreef: Een discussie die voorkomen had kunnen worden als men gewoon eenheden gebruikt.

y heeft een eenheid

x heeft een eenheid

Gevens invoeren in de juiste eenheid en het is een gewone lineaire vergelijking die iedereen op kan lossen. Hoe simpel.
Uiteraard, maar blijkbaar zijn die er niet dus ja...

En overgens. Er zijn heel veel mensen bij mij in de klas die daar dus totaal geen gedacht van hebben hoe ze zoiets moeten doen he. Hoe eenvoudig het ook kan lijken, ik kan hier dingen posten waar ge van gaat huiveren en langs den andere kant strike ligt vant lachen :P

Berichten: 2.337

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Dus de bekomen waarden zijn ook piekoppervlakten?

Ja dan is er inderdaad niet veel moeilijks aan. :P

Bedankt allemaal

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Ja die vraag is dus aan jou gericht, jij zit voor dat apparaat en weet waar die waarden uitrollen. Kunnen wij niet ruiken. :eusa_sick:

Berichten: 2.337

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Fuzzwood wat bedoel je. Jouw vraag, waar komen die resultaten vandaan, van het computerscherm. Een grafiek met pieken dus inderdaad lijkt de piekoppervlakte het meest logische.

Het gaat trouwens over LC/MS :oops: Maar dat maakt niet uit in de berekeningen neem ik aan? 8-)

Het zijn die kleine waarden die mij parten spelen. Of ik nu 95 deel door 1533 of 141 de bekomen waarde wordt plus 34919 gedaan, dus die waarden zeggen toch helemaal niks? En excel geeft als ijklijn de vergelijking y = 76694x + 41775 maar de assistente (die trouwens ook de test heeft uitgevoerd) zei dat die vergelijking niet klopte. Met deze gegevens kan ik toch geen verslag schrijven en uitrekenen hoeveel acrylamide er in een kilogram frieten zit? of waar zit mijn denkfout?

Neem mij echt niet kwalijk dat ik er niks van begrijp, theorie heb ik heir ngo neit over gezien dus ik behelp me met logisch nadenken en soms is dat niet genoeg. :(

Berichten: 723

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Als het LC is, zou het kunnen dat het niet een piekoppervlak is, maar een piekhoogte. Dat verklaart alleszins waarom de getallen zo klein zouden zijn.

Maar. Als je die gegevens wat betreft die standaarden goed hebt ingevuld in het computersyteem en dan de pc de ijklijn laat opstellen, dan zou het kunnen dat hij automatische de concentratie geeft (hij vult dus zelf de verkregen ijklijn in en rekent het voor jouw uit).

Ik weet dat er bij ons op school een UV-spectrometer is die dat zo doet, dus dat kan in principe (en in feite) bij een LC ook lijkt mij (zeker met universitaire uitrusting :P ).

Dan zit je met 95ng/ml. Das nogwel 95 ppm natuurlijk (maar ken de refenrentie waarden niet, dus weet niet of dit hoog is...)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

jhullaert schreef: Fuzzwood wat bedoel je. Jouw vraag, waar komen die resultaten vandaan, van het computerscherm. Een grafiek met pieken dus inderdaad lijkt de piekoppervlakte het meest logische.

Het gaat trouwens over LC/MS  :oops: Maar dat maakt niet uit in de berekeningen neem ik aan? 8-)

Het zijn die kleine waarden die mij parten spelen. Of ik nu 95 deel door 1533 of 141 de bekomen waarde wordt plus 34919 gedaan, dus die waarden zeggen toch helemaal niks? En excel geeft als ijklijn de vergelijking y = 76694x + 41775 maar de assistente (die trouwens ook de test heeft uitgevoerd) zei dat die vergelijking niet klopte. Met deze gegevens kan ik toch geen verslag schrijven en uitrekenen hoeveel acrylamide er in een kilogram frieten zit? of waar zit mijn denkfout?

Neem mij echt niet kwalijk dat ik er niks van begrijp, theorie heb ik heir ngo neit over gezien dus ik behelp me met logisch nadenken en soms is dat niet genoeg.  :(
Mja in mijn tijd deden we dat nog met een simpele recorder die de pieken fysiek op papier tekende, je kon dan met een formule het piekoppervlak bepalen. Klinkt ouderwets uiteraard, maar zo leer je dus wel weer de onderliggende theorie van dat spul Afbeelding. Vandaar dat ik me dus afvroeg hoe de gevonden waarden tot stand kwamen.

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

jhullaert schreef: Het zijn die kleine waarden die mij parten spelen. Of ik nu 95 deel door 1533 of 141 de bekomen waarde wordt plus 34919 gedaan, dus die waarden zeggen toch helemaal niks? En excel geeft als ijklijn de vergelijking y = 76694x + 41775 maar de assistente (die trouwens ook de test heeft uitgevoerd) zei dat die vergelijking niet klopte. Met deze gegevens kan ik toch geen verslag schrijven en uitrekenen hoeveel acrylamide er in een kilogram frieten zit? of waar zit mijn denkfout?
"Ik heb mijn ijklijn waarvan de vergelijking y=1533,88x-34919 is."

Je waarden zijn de piekoppervakken dus de y waarden. ;)

x=(y+34919)/1533.88

Berichten: 2.337

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha :lol:

:oops:

Bedankt Gerard. :oops: 1 ste graadsvergelijkingen :cry:

Berichten: 723

Re: Uitwerken resulataten GC/MS

jhullaert schreef: Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha :lol:

:oops:

Bedankt Gerard. :oops: 1 ste graadsvergelijkingen :cry:
Of ge da nu oplost naar x of naar y, da blijft een eerstegraadsvergelijking hoor :D

Reageer