[scheikunde] Redox

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Redox

Hallo iedereen,

(voor de echte vraag eventjes door gaan naar de stippellijn, ---. Ik zever namelijk nogal.)

ik heb eventjes gezocht en kwam uit bij andere topics geschreven door leraren of eerste jaars studenten en kwam al snel tot de conclusie dat het zoeken naar een speld in een hooiberg is. Zeker aangezien er zo veel verschillende niveau's ronddwarrelen op dit forum.

De reden dat ik dit topic aanmaak beperkt zich niet tot 1 vraag, maar ik kan dit dan gebruiken voor meerdere problemen die ik tegenkom bij het leren voor het eindexamen. Overigens is dat examen ong. 28 mei dus heb ik nog veel tijd om jullie lastig te vallen.

Redox, de titel zegt het al.. Dit is hetgeen waar ik mijn duim maar niet op krijg. Ik moet, om mijzelf toch een beetje credit te geven, toegeven dat ik redelijk goed ben ik scheikunde, maar toch vrees ik dat dankzij Redox mijn eindexamen nog wel eens mis kan gaan.

-----------------------

Ik ben nu bezig met wat opgaven en ik snap toch maar niet hoe ik moet zien of iets een reductor of oxidator is, dit aangezien het in sommige gevallen (volgens mij) amfolyten zijn, maar ook omdat ik niet weet in welke vorm ze voorkomen..

Mijn laatste opgave bijvoorbeeld, het ging over broomwater dat ergens aan werd toegevoegd. Nou heb ik het niet zo met namen maar kan ik hier nog uit opmaken dat het om broom gaat, bovendien verteld Binas dat het een "oplossing van broom in water" is. (Tabel 66)

En nu heb ik de opgave verpest aangezien ik dacht dat broom de reductor was!? Aangezien het volgens binas blijkbaar opgelost is, moet het toch een ion zijn, dacht ik? Maar volgens de uitwerkingen is het een oxidator als Br2 (Bromide, toch?) Dus mijn vraag is, hoe weet ik of iets voorkomt als Br2, of 2 Br-, als I2, of als 2 I- etc.

En verlies ik nu de grip op de werkelijkheid of... want ik las dat het ging om zwaveldioxidegas en toen keek ik bij het periodieke systeem, zag ik dat zwavel en oxide allebei 6 elektronen hebben in de buitenste wolk hebben, dus ik dacht dat het S2O2 moest zijn. Nu is het blijkbaar SO2, maar dan snap ik bij god (excuses) niet meer hoe dat werkt met de covalentie.

8-)

Oh en nog een vraagje, bij alles waarover ik niet zeker weet waar het voor is begin ik mij zorgen te maken (in het geval van Redox). Dus kan iemand mij bij tabel 48 van Binas (standaardelektrodepotentialen) uitleggen waarom I2(aq) en I2(s) allebei voorkomen? En waarom de uitwerkingen bij vraag 1b gebruik maakt van de een, en bij de volgende opgave van de ander.. Ik snap er niks van

Ik maak mij nogal zorgen, het zijn steeds de kleine dingen waar ik over struikel de laatste tijd. Misschien had ik toch echt beter moeten opletten in de lessen, oef..

Alvast bedankt dat je dit hebt gelezen Afbeelding

Edit: nu voeg ik nog een vraag toe, ik ben met een nieuwe opgave bezig en zoals altijd gaat er iets mis. Er is een kobalt staafje, en tin(II)nitraat.

Opzoek naar de sterkste oxidator vind ik nitraat (2 keer zelfs, bij +0,96 en +0,81) maar dan blijkt het om Tin te gaan. (-0.14)

Heeft iemand een uitleg?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Redox

Om op je eerste vraag te antwoorden: dat moet je gewoon weten, dus begin maar van buiten te leren zou ik zeggen ... Afbeelding

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Redox

MathieuC schreef: Ik ben nu bezig met wat opgaven en ik snap toch maar niet hoe ik moet zien of iets een reductor of oxidator is, dit aangezien het in sommige gevallen (volgens mij) amfolyten zijn, maar ook omdat ik niet weet in welke vorm ze voorkomen..
De oxidator heeft een hoger elektrodepotentiaal dan de reductor.
En nu heb ik de opgave verpest aangezien ik dacht dat broom de reductor was!? Aangezien het volgens binas blijkbaar opgelost is, moet het toch een ion zijn, dacht ik? Maar volgens de uitwerkingen is het een oxidator als Br2 (Bromide, toch?) Dus mijn vraag is, hoe weet ik of iets voorkomt als Br2, of 2 Br-, als I2, of als 2 I- etc.
Als er staat dat broom (Br2) opgelost wordt, dan krijg je broom in de oplossing. Als er staat dat er Natriumbromide (NaBr, een zout) opgelost wordt, dan krijg je Br- in de oplossing. Je kan ook nog vloeibaar Br2 hebben, en dat heeft weer een ander potentiaal dan opgelost Br2.

Zelfde geldt voor Jood. Het kan zowel in vaste vorm (s) als in water opgeloste vorm (aq) aanwezig zijn.

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Redox

Edit: nu voeg ik nog een vraag toe, ik ben met een nieuwe opgave bezig en zoals altijd gaat er iets mis. Er is een kobalt staafje, en tin(II)nitraat.

Opzoek naar de sterkste oxidator vind ik nitraat (2 keer zelfs, bij +0,96 en +0,81) maar dan blijkt het om Tin te gaan. (-0.14)

Heeft iemand een uitleg?
Ik denk dat nitraat hier niet als oxidator op treed, omdat in binas alleen maar nitraat in combinatie met waterstof-ionen in de lijst staat (+0,96 en +0,81).

Blijkbaar zijn er in jouw geval geen waterstof-ionen aanwezig ?!

P.S. (Welk onderwijsniveau doe jij? ik zit namenlijk in 5 havo en ik heb mijn centraal schriftelijk scheikunde op 1 juni, en ik was in de veronderstelling dat alle examens op de zelfde tijd zijn)
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Redox

En verlies ik nu de grip op de werkelijkheid of... want ik las dat het ging om zwaveldioxidegas en toen keek ik bij het periodieke systeem, zag ik dat zwavel en oxide allebei 6 elektronen hebben in de buitenste wolk hebben, dus ik dacht dat het S2O2 moest zijn. Nu is het blijkbaar SO2, maar dan snap ik bij god (excuses) niet meer hoe dat werkt met de covalentie.
Om antwoord te geven op je vraag over zwaveldioxide;

op de Engelstalige Wikipedia staat op de pagina over zwaveldioxide het volgende:

Sulfur(IV)dioxide

http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur_dioxide

dit doet mij dus vermoeden dat het gaat op een zwavelion met een lading van 4+

(dit ion staat niet in binas, maar het zal niet de eerste keer zijn dat binas niet compleet is!!)

Maar goed, als je een zwavelion hebt met een lading (=covalintie) van 4+ en twee zuurstofionen hebt met een lading (=covalentie) van 2- dan is het mysterie wat mij betreft ontrafelt.

P.S. ( Ik ga volgend jaar chemie studeren, maar ik vind redox ook nog steeds een lastig, maar interessant onderwerp. En ik maak ook wel eens een foutje in alle hectiek van de examenstress. Gewoon veel oefenen joh!. Veel succes met je examens!!!)
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Redox

helaas klopt het niet wat jij zegt, de getallen 4+ en 2- zijn oxidatiegetallen van het zwavel en zuurstof, dit is wat anders dan covalentie.

als je kijkt naar hoeveel bindingen een atoom vormt zou je de volgende reeks kunnen gebruiken.

H vormt 1 binding

C vormt 4 bindingen

N vormt 3 bindingen

O vormt 2 bindingen

halogenen vormen 1 binding

Voor elementen in de rijen eronder (P, S, etc), geldt dit niet omdat deze ook met d-orbitalen bindingen kunnen vormen.

er zijn natuurlijk uitzonderingen hierop (oa. als je met formele ladingen gaat werken), maar ik denk dat (in ieder geval op havo niveau) dit genoeg is. Ik kan mij van mijn examen niet herinneren dat dit verder problemen opleverde (en ik was niet eens zo goed in scheikunde :P )

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Redox

Oef...

dat klinkt best wel verwarrend.

Ik heb opgezocht:

Het oxidatiegetal van een element in een verbinding is de lading die het element krijgt wanneer de verschuiving van de bindingselektronen volledig zou zijn

De covalentie van een element is toch gelijk aan de lading van het ion?

En hoe zit dat dan met zwaveldioxide? Heeft het zwavel daar dan een covalentie van 4? en wat is het verband dan tussen het oxidatiegetal en de covalentie en de ionlading?
I'm not crazy; my mother had me tested.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Redox

Zwaveldioxide is neutraal. Zuurstof heeft een grotere elektronegativiteit dan zwavel en zal daarom harder aan de elektronen trekken dan zwavel. Zou zuurstof dat theoretisch zover doen zodat zuurstof de elektronen heeft, dan zou dat zuurstof -2 worden. Dat is het oxidatiegetal van zuurstof in zwaveldioxide. Het molecuul is neutraal, dus we dienen te voldoen aan <oxidatiegetal zwavel> - 2*-2 = 0. Reken je dat door dan heeft zwavel +4 als oxidatiegetal.

Bij zwavel worden in totaal 4 elektronen weggetrokken door beide zuurstoffen, daarom krijgt zwavel +4.

Kijken we naar sulfaat (SO42-), dan zitten we met 4 zuurstoffen, 1 zwavel en een 2- lading. We dienen uiteindelijk te voldoen aan <oxidatiegetal zwavel> - 4*-2 = -2

Reken je dat door dan heeft zwavel +6 als oxidatiegetal.

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Redox

SheldonCooper schreef: Oef...

dat klinkt best wel verwarrend.

Ik heb opgezocht:

Het oxidatiegetal van een element in een verbinding is de lading die het element krijgt wanneer de verschuiving van de bindingselektronen volledig zou zijn

De covalentie van een element is toch gelijk aan de lading van het ion?

En hoe zit dat dan met zwaveldioxide? Heeft het zwavel daar dan een covalentie van 4? en wat is het verband dan tussen het oxidatiegetal en de covalentie en de ionlading?
geen zorgen, als je eenmaal chemie aan een HLO gaat doen krijg je dat ook wel :P

Wat je zegt over het oxidatiegetal klopt (naar mijn weten dan)

bij covalentie haal je verschillende dingen door elkaar.

Een definitie van covalentie die ik zo snel gevonden heb: Onder de covalentie van een element verstaat men het aantal elektronen dat een atoom beschikbaar stelt om er gemeenschappelijke elektronenparen mee te vormen.

covalentie gaat over het vormen van bindingen, terwijl het oxidatiegetal staat voor die lading van het element.

Ze hebben misschien wel iets met elkaar te maken, maar je moet ze niet onderling gaan verwisselen.

Berichten: 74

Re: [scheikunde] Redox

Okee,

Bedankt voor de uitleg :D
I'm not crazy; my mother had me tested.

Reageer