Ketogene aminozuren.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Ketogene aminozuren.

Hallo,

Ik had een vraagje ivm ketogene aminozuren.

Lysine en en leucine zijn zuiver ketogeen omdat ze worden omgezet in acetylCoA dat niet kan worden omgezet in pyruvaat en dus ook niet in glucose.

Maar acetylCoA kan toch via de Krebscyclus worden omgezet tot citraat, alfaketoglutaraat,...,oxaalacetaat en uit oxaalacetaat kan toch wel pyruvaat worden gemaakt.

Waar zit ik fout?

Alvast bedankt.

EDIT: Het gaat dus eigenlijk over deze figuur.

Berichten: 4

Re: Ketogene aminozuren.

En ook nog een vraagje ivm met deze figuur.

Er staat dat je alleen uit Asp, Tyr en Phe fumaraat kan maken, maar uit Asn kan je toch Asp maken en vervolgens van Asp fumaraat, dus waarom staat Asn er dan niet bij in de figuur?

Wederom alvast bedank :D !

Berichten: 4

Re: Ketogene aminozuren.

Is het misschien omdat de C-atomen afkomstig van acetylCoA in de Krebscyclus verloren gaan in de vorm van CO2?

Want dit lijkt mij de enige mogelijke verklaring, maar op wikipedia staat dat de CO2 moleculen die verdwijnen in de Krebscyclus verschillend zijn van deze die binnenkomen via acetylCoa, wat ook in mijn cursus biochemie staat (op één plaats).

Op een andere plaats in mijn cursus staat dan weer dat de CO2 atomen uit de Krebscyclus wel afkomstig zijn van acetylCoA.

Iemand die mij uit mijn lijden kan verlossen en me kan zeggen wat juist is? :D

Berichten: 4

Re: Ketogene aminozuren.

Iemand een verklaring?

Zou ze voor donderdag moeten hebben :D.

Berichten: 723

Re: Ketogene aminozuren.

Sorry voor het late antwoord.Had er al eens naar gekeken, maar het was er nog niet van gekomen.

Hier een meer gedetailleerde kaart

Afbeelding

Het is lang geleden dat ik dit nog heb gezien, maar wat ik mij altijd heb gedacht is dat alle koolstof die je binnen krijgt (en dan bedoel ik dit in relatie met de glycolyse en de krebcyclus), via CO2 wordt uitgeademd. Ik zou zeggen "what happens in the krebscycle, stays in the krebcycle" :) . Alle koolstofjes die je er insteekt vanuit he azijnzuur, worden naar CO2 omgzet. Uw oxaalazijnzuur, wordt gewoon terug oxaalazijnzuur. Uw acetaat doet wel een beetje mee in de cyclus, maar wordt er nogal snel uitgebonjourd. Om een "antwoord" te geven op je vraag. Mij lijkt het niet dat het acetylgroepje wordt omgezet naar pyruvaat (als nodig), want je zet het oxaalazijnzuur om en die is uit niets van het acetaat opgebouwd. Het acetyl wordt volgens mij (voor zover ik mij dus herinner) gewoon omgezet in CO2 en uitgeademd...

Reageer