(ver)binding natuurproducten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

(ver)binding natuurproducten

beste mensen

ik heb een vraag over de binding van natuurproducten en wel het volgende

veenklei

bosgrond

sporen van planten

hoe kan ik deze met elkaar verbinden voor het creëren van bijv randen op potten die dan moeten uitharden tot een geheel maar zonder dat daar schadelijke stoffen(door besproeiing)bij vrijkomen en die niet dodend werken op de spoor elementen van de planten dus dat wat op het eerste gezicht gewoon een stuk klei lijkt maar door voldoende besproeiing de sporen elementen zich kunnen ontwikkelen en uitgroeien tot plantjes

hopelijk is er iemand hier die mij kan helpen

groeten marvin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: (ver)binding natuurproducten

Dus als ik het goed begrijp, wil je een bloempot maken met vruchtbare grond op de rand, waar al zaden/kiemen van planten in verwerkt zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: (ver)binding natuurproducten

Ethyl is toch de kerndrug of het parfum van de natuur dat zorgt dat planten ontkiemen door zelfs het asfalt van de weg of die appels doen rotten na hun rijpingsproces.

Dus misschien volstaat het van de mengeling te vrijwaren van ethyl?

De fysische harding zal dan tijdelijk voldoende zijn en die moet navenant zijn met de duur waarin de zaden niet mogen kiemen.

Best is altijd gewoon gaan spieken bij de natuur en het dan proberen achter te doen. Wij kunnen dan nog de omstandigheden gaan manipuleren (insectengaas plaatsen; zelf besprenkelen enz.).

De tijd dat sproeistoffen overigens uit DDT (dipheny dichloro trichloorethaan) bestonden ligt al wat achter ons, en zelfs het lood werd in 1988 vervangen door het nog veel schadelijker MTBE, maar ook daar lijken de mussen nu resistent tegen te worden... Straffe mussen (wij mensen, dat is iets anders?).

Voor de rest heb je voor het rijpingsproces gewoon een gestartte cyclus nodig met fotosynthese. Als ze dan koolstof uit de grond opbouwen en zo plant vormen, zijn er natuurlijk beestjes die dat per type plant al dan niet zeer lekker vinden. Maar die spelen dan soms een rol in het verder verspreiden van de zaadjes e.d.

Tenzij je volledig voor God wil spelen en heel de natuur wil overnemen.

Ik denk dat enkel moeders dat (deels) kunnen...

Vanwege een toffe speels-wetenschappelijke papa van drie prachtige kinderen op de ouderwetse en leukste manier ge'plant'!
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Berichten: 2.337

Re: (ver)binding natuurproducten

Ik denk dat je ethyn (vroeger: acetyleen) bedoelt.

Logocom, veel respect voor je bijdrage hier, maar je filosofische aanpak van schrijven maakt het nogal moeilijk om te verstaan en nogal onoverzichtelijk.

Berichten: 654

Re: (ver)binding natuurproducten

zelfs het lood werd in 1988 vervangen door het nog veel schadelijker MTBE
Dat is wel een heel dappere bewering :P

De stof die vruchten laat rijpen: etheen. Bananen scheiden de stof relatief veel uit, daarom nooit bananen tussen ander fruit leggen.

Berichten: 2.337

Re: (ver)binding natuurproducten

Ja natuurlijk etheen. Nu maak ik nog een fout bij het verbeteren. :oops: Mijn excuses. :)

Klopt het eigenlijk dat de bruine vlekken op bananen eigenlijk een eigen afbraak mechanisme is van de banaan zelf om etheen vrij te stellen?

Reageer