Suspensie polymerisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Suspensie polymerisatie

Ik moet voor een synthese op school methyl methacrylaat laten synthetiseren.

Nou worden er in het gebruikte voorschrift de volgende stoffen gebruikt:

- een 1 en een 5% oplossing van natrium polymethacrylaat als surfactant

- een bufferoplossing van dinatrium fosfaat en mononatrium fosfaat

- dibenzoyl peroxide als initiator

- methyl methacrylaat monomeer

- demi water

Nou is er geen natrium polymethylacrylaat als surfactant aanwezig.

Ik ben van plan om natriumstearaat te gebruiken met zinkoxide als stabilisator, is dit een goede keuze? zijn er andere surfactanten/stabilisatoren die beter geschikt zijn?

Berichten: 677

Re: Suspensie polymerisatie

Ik raad je aan om contact te zoeken met een universiteit of hogeschool. Misschien willen zij je wel wat geven. Uiteindelijk heb je niet zoveel natrium polymethylacrylaat nodig. (En dat is bovendien niet zo duur, wordt in waterzuivering en dergelijke gebruikt)

Met stearaat krijg je eerder een emulsie dan een suspensie. Ik weet niet direct wat dat als resultaat geeft, maar je hebt wel een stabilisator nodig, en geen emulgator.

Berichten: 15

Re: Suspensie polymerisatie

Dank je voor de reactie =)

hmm, als het eerder een emulsie wordt, geeft dat misschien problemen.

ik ga deze synthese proberen, maar als het op deze manier niet werkt moet ik wel wat anders zoeken natuurlijk =).

Zou polyvinylalcohol een goede vervanging zijn voor Na stearaat?

Berichten: 180

Re: Suspensie polymerisatie

polyvinylclcohol zal niet zo goed gaan werken.

dit is namelijk geen emulgator/surfactant. deze is voornamelijk hydrofiel en zal daarom geen micellen vormen. hierdoor zal je deeltjesgrootte toenemen. (tov surfactants)

met alleen natrium stearaat voorzie ik zo geen problemen. het zal wellicht niet de meest ideale surfactant zijn, maar hij zal wel werken.

een vraagje waarom zou je zinkoxide toevoegen voortijdig of na je polymerisatie? wil je hem seeded doen?

je krijgt uiteindelijk trouwens gewoon een suspensie als ik me niet vergis. dit ligt namelijk aan je Tg (100°C). als je Tg lager dan kamertemperatuur is dan krijg je pas een emulsie. maar bij PMMA lijkt me dit niet het geval. (of je moet het heel warm hebben in de kamer :D )

Berichten: 15

Re: Suspensie polymerisatie

Ik heb de reactie uitgevoerd met PVA, dit omdat dit als geschikt surfactant vond in een boek dat ik voor school gebruik. een klasgenoot heeft de reactie met stearaat uitgevoerd, daar kwam niks uit.

Met PVA heb ik een product verkregen, het is nog even bezien of het daadwerkelijk het juiste product is en of de polymeerketens een beetje suspensie lengte hebben. De stof voelde nogal apart aan, het waren geen fijne bolletjes, zoals het had moeten wezen maar eerder fijne korrels die samengedrukt zijn.

ik heb de reactie tussen de 80-85 °C uitgevoerd

Berichten: 4

Re: Suspensie polymerisatie

Je krijg een suspensie als je onder je kritische micel concentratie blijft zitten en goed hard roert. Voor zover ik weet heeft dit weinig te maken met de Tg van de te verkrijgen stof.

Natriumstearaat in combinatie met zinkoxide (iedere anionische surfactant) zou dus goed moeten werken, mits je het in een dusdanig lage concentratie gebruikt.

Succes

Berichten: 180

Re: Suspensie polymerisatie

JcG schreef:Je krijg een suspensie als je onder je kritische micel concentratie blijft zitten en goed hard roert. Voor zover ik weet heeft dit weinig te maken met de Tg van de te verkrijgen stof.
even voor de volledigheid.

er worden 4 dingen hier genoemd.

een emulsie, een suspensie, emulsie polymerisatie en suspensie polymerisatie.

dit zijn allen andere dingen.

een emulsie is een olie in water of een water in olie. (vloeistof in vloeistof)

een suspensie zijn harde bolletjes in een vloeistof. (dus ik neem aan dat als je polymeer pas "week" wordt bij 100°C, het een hard bolletje is bij kamertemp)

emulsie polymerisatie en suspensie polymerisatie zijn bijna gelijk. hierin is volgens mij alleen de initiator anders. bij de emulsie polymerisatie is het een water oplosbare initiator. en bij suspensie polymerisatie een olie-oplosbare initiator (in jouw geval)

hier ging ik even de mist in, ik nam even aan dat jouw peroxide "gewoon"wateroplosbaar was en het dus om emulsie polymerisatie zou gaan.

Door dit verschil gaat de reactie ook anders. Bij suspensie polymerisatie zijn het eigenlijk een soort van bulk bolletjes waarin wordt gereageerd in fungeert het water voornamelijk als warmteafvoer.

Terwijl bij emulsie polymerisatie de monomeren door de waterfase gaan en dan in losse micellen terecht komen. (kort gezegd)

Over PVA: daarin heb je gelijk het kan gewoon. Ik nam eigenlijk aan dat het niet kon aangezien ze geen micellen vormen en dus niet als surfactants werken. Dit doen ze ook niet, maar ze werken wel. Over het algemeen wordt anionische surfactants gebruikt. Vandaar dat ik de stearaat wel aanzie voor een goede surfactant. Ik zie ook zo geen reden waarom dit niet zou werken (al zou je klasgenoot daar anders over denken)

Als ik dit intyp in google zie ik juist stearaat vaak als surfactant terug komen. (vooral emulsie polymerisatie)

Hoop iets meer duidelijkheid gegeven te hebben

Berichten: 15

Re: Suspensie polymerisatie

Dat stearaat niet gewerkt heeft komt misschien om dat de hoeveelheid zinkoxide te laag was, ik weet dat die persoon heel weinig had toegevoegd. Ik heb ongeveer gelijke massa aan zinkoxide toegevoegd als PVA: 0,9g pva en 0,8g zinkoxide. klasgenoot had 0,03g zinkoxide toegevoegd.

Reageer