waterzuivering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

waterzuivering

Hoi iedereen.

Voor een verslag rond een veiligheidsbezoek aan Tessenderlo chemie zouden we rond waterzuivering de reactie van ijzer(III) chloride in water nodig hebben. Diegene die wikipedia vermeld is fout volgens onze lector en ik ben hard op zoek naar de juist reactie.

Berichten: 723

Re: waterzuivering

Ze gebruiken het om de fosfaten neer te slaan veronderstel ik:

Fe3+ + PO43- --> FePO4

Als het voor de slibontwattering is weet ik het niet. Heb me eens laten wijsmaken dat het de bacteriële celwand aantast en daardoor beter water vrijsteld. Vond dat maar een beetje vreemd verteld van die persoon toen...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterzuivering

Volgens mij is tweewaardig ijzer daar veel beter voor geschikt (kosten)... en iets veiliger voor je spullen en mensen.

Berichten: 3

Re: waterzuivering

Volgens mij is tweewaardig ijzer daar veel beter voor geschikt (kosten)... en iets veiliger voor je spullen en mensen.
De lector was er vrij zeker van dan het ijzer(III)chloride was want Ijzer(II)chloride zou veel te makkelijk oxideren

Berichten: 723

Re: waterzuivering

Echtepino schreef: Volgens mij is tweewaardig ijzer daar veel beter voor geschikt (kosten)... en iets veiliger voor je spullen en mensen.
De lector was er vrij zeker van dan het ijzer(III)chloride was want Ijzer(II)chloride zou veel te makkelijk oxideren
Het is idd met zekerheid driewaardig ijzerchloride...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterzuivering

Ik twijfel nu ook wel....

Het lijkt mij dat Fe(III) je bacteriën doodt, en dat wil je niet in een afvalwaterzuivering. Als je echter drinkwater zuivert is dat juist gewenst.

Berichten: 32

Re: waterzuivering

Ijzer(III)chloride wordt net zoals PAC of polyaluminiumchloride toegepast als coagulant. Het is dus niet meteen een reactie maar eerder een samenklitten met de contaminanten. Deze vlokken bezinken waardoor het effluent terug een doorzichtige watermassa wordt.

Ik kan mij niet voorstellen dat het de cellen van bacterieën aantast. Deze zijn namelijk cruciaal in het verder zuiveren van het water en de slibmassa.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterzuivering

In een rioolafvalwaterzuivering is de dosering van Fe-zouten wel degelijk een methode om de oplosbaarheid van fosfaten terug te dringen. Er slaat onoplosbaar ijzerfosfaat neer en de slibhoeveelheid neemt toe.

Dat deze stof tevens werkt als coagulant ontken ik niet want weet ik niet.

Berichten: 723

Re: waterzuivering

Dat ijzerchloride wordt pas toegevoegd als het slib van het water gescheiden is. Den "biologie" wordt dus niet gedood, want hij is er niet.

Het wordt idd soms ook gebruikt als coagulant, maar daar gebruiken ze dacht ik meer "polymeren" voor (zijnde polyelectrolyten) of bijvoorbeeld aluminumoxide.

Als het voor het slib te ontwatteren is, wordt dus toegevoegd net voordat het slib naar bijvoorbeeld een kamerfilterpers wordt gestuurd.

Berichten: 66

Re: waterzuivering

Echtepino schreef: Ik twijfel nu ook wel....

Het lijkt mij dat Fe(III) je bacteriën doodt, en dat wil je niet in een afvalwaterzuivering. Als je echter drinkwater zuivert is dat juist gewenst.
feit, want waterzuivering in grote bedrijven is bijna steeds gebaseerd op microbiologisch leven. Verder is de microbiologische verontreiniging in chemiebedrijven niet van belang. Er zijn zelfs bacteriën die Fe2+ omzetten in Fe3+

Berichten: 723

Re: waterzuivering

tek-zotic schreef:
Echtepino schreef: Ik twijfel nu ook wel....

Het lijkt mij dat Fe(III) je bacteriën doodt, en dat wil je niet in een afvalwaterzuivering. Als je echter drinkwater zuivert is dat juist gewenst.
feit, want waterzuivering in grote bedrijven is bijna steeds gebaseerd op microbiologisch leven. Verder is de microbiologische verontreiniging in chemiebedrijven niet van belang. Er zijn zelfs bacteriën die Fe2+ omzetten in Fe3+
Die dan vervolgens heel uw installatie naar de knoppen helpt, omdat er rotzooi wordt afgezet op de kleppen en de buizen. Zo wat de belangrijkste reden waarom ijzer gevreesd wordt in water binnen de industrie. Alicht mss een reden waarom zo driewaardig ijzer gebruiken...

Reageer