titratie H2PO4 met natronloog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 33

titratie H2PO4 met natronloog

hallo,

ik had een vraag en ik had gezien dat al meer van zulke vragen (ook over mijn stof) zijn geplaats, maar ik kwam er toch niet helemaal uit.

dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

wij moesten een practicum doen dat we dmv titratie uit eindelijk de zuiverheid moeten bepalen van een stof.

ik heb de stof KH2PO gekregen. ONGEVEER 1/4 molair

eerst had ik een andere stof maar op de dag van het prakticum kreeg ik deze omdat de andere op was.

daardoor kon ik het voorwerk niet meer doen. maar de TOA zei dat ik niet hoefde te verdunnen, en dat heb ik dan ook niet gedaan.

maar nu maak ik bij AcidBase-Labs de curve en dan komt het eerste omslag punt bij ongeveer 60 ml!! (getitreerd met 0,1 molair NaOH)

hoe kan dit??? 8-[

ik hoop dat iemand me kan helpen! :oops:

Berichten: 2.337

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Het is belangrijk om ook even te zeggen hoeveel van je staal dat je gebruikt hebt om je titratie mee uit te voeren.

20 mL?

Berichten: 33

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Beginstand 4,60 ml

Eindstand eerste omslag punt (groen) 11,3 ml

verbruikt 6,70 ml

Eindstand (blauw) 14,1 ml

Verbruikt 9,50 ml

Berichten: 33

Re: titratie H2PO4 met natronloog

die vorige gegevens waren van de indicator broomthymolblauw.

ik heb het ook nog een keer gedaan met fenoltaleien. toen kwam ik op de volgende resultaten:

beginstand 16,6 ml

eindstand 36,3 ml

verschil 19,7 ml

Berichten: 33

Re: titratie H2PO4 met natronloog

ow en ik had het in t eerste berichtje fout neer gezet. net is niet KH2PO maar KH2PO4

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je nu allemaal bedoelt.

Eerst zeg je dit:
dan komt het eerste omslag punt bij ongeveer 60 ml!! (getitreerd met 0,1 molair NaOH)
Dan op jhullaerts vraag hoeveel staal (monster, sorry jhullaert)) je had genomen voor de titratie krijgen we allerlei volumen die naar ik vermoed weer slaan op het volume aan natronloog. Maar hieruit haal ik weer die 60 ml niet.

Beschrijf nu eens precies wat je hebt gedaan en waar je probleem zit.

En nog iets:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 33

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Ik kreeg dus de stof KH2PO4 (s) (ongeveer 0,25 molair)

daar heb ik 10 ml van genomen en in een eremeyer gedaan. (niet verdunt)

toen heb ik in de buret NaOH- (0,1 molair)gedaan en ben gaan titreren.

daar kwamen de volgende resultaten uit:

bij indicator broomthymolblauw (twee omslag punten zichtbaar)

Beginstand 4,60 ml

Eindstand eerste omslag punt (groen) 11,3 ml

verbruikt 6,70 ml

Eindstand (blauw) 14,1 ml

Verbruikt 9,50 ml

en bij de indicator fenoltaleien kreeg ik dit:

beginstand 16,6 ml

eindstand 36,3 ml

verschil 19,7 ml

Als ik nu bij AcidBase-Labs de titratiecurve wil maken, krijg ik een omslag punt bij ongeveer 60 ml. maar dit komt toch totaal niet overeen met de gegevens uit het practicum.

Hoe kan dit, wat heb ik fout gedaan?

Berichten: 2.337

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Het juiste antwoord zou in de buurt van de 60 ml moeten liggen.

Beide indicatoren geven een resultaat rond de 20 ml.

Ik zou dat resultaat gebruiken voor je rekenwerk.

Berichten: 33

Re: titratie H2PO4 met natronloog

dan had ik nog een vraagje :oops:

ik kwam op dit evenwicht: PO4 + 2H2O <-> HPO4- (aq) + 2H2O (l)

hier zou ik de pH uit moeten bereken:

Kb = [PO4]+[OH]/[PO4]

Kb = x2/[PO4-x]

maar hoe moet ik nu verder? moet ik de Kb op zoeken in de binas? en moet dat dan van H2PO4?

en dan heb ik nog een onbekende [PO4]. hoe kan ik daar aan komen... en als ik dan x heb.. wat heb ik dan eigelijk....

sorry hoor ik snap niet zo veel van dit practicum.... :(

Berichten: 2.337

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Het begint al met je ionen en stoffen correct op te schrijven.

Je topictitel is fout, de stoffen in je vraagstelling zijn fout en in je reactievergelijkingen en hierdoor is jouw reactievergelijking ook fout.

Het gaat om een titratie van KH2PO4 met natronloog.

fosfaat is PO43+ niet PO4 dat bestaat niet.

Het hydroxyl ion is OH- niet OH

En waterstoffosfaat is HPO42- en niet HPO4-

Over de reactievergelijking, je hebt daar links en reachts 2H2O dat kan nooit kloppen. Je water geeft één proton af en er wordt hydroxyl gevormd.

Vergeet niet dat je je titratie met KH2PO4 uitvoert!

Berichten: 33

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Ik hoop dat ik dit er nu al meer op lijkt :-k

KH2PO4-3 (s) -> K+(aq) + H2PO43- (aq)

H2PO43 - (aq) + OH- -> HPO42- (aq) + H2O (l)

HPO42- (aq) + OH- -> PO43+ + H2O (maar als hier een H aan de rechter kant er afgaat, dan moet het toch PO4- worden)

?

PO43+ + H2O <-> HPO42- (aq) + H2O (l)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Een vast zout dat een minlading heeft, niet-metaalionen die een + lading krijgen... Het lijkt mij erop dat je reactievergelijkingen en ionverbindingen zelf niet helemaal begrijpt. Misschien je daar even mee bezig houden ipv je al richten op titraties.

Dat is dus het probleem van in een prakticum stormen zonder dat je je voorbereiding hebt gedaan. Nu snap ik dat je een deel hiervan door omstandigheden niet hebt kunnen doen; het lijkt me echter sterk dat je delen van je originele voorbereiding niet zou kunnen toepassen, zoals hoe je de reactievergelijkingen moet opstellen.

Voorbeeldje om je op weg te helpen (en om niet direct als een arrogante **kel over te komen):

CaCl2(s) --> Ca2+(aq) + 2 Cl-(aq)

Zo gaat het analoog met je kaliumwaterstoffosfaat. Combineer dat even met wat jhullaert je vertelde over de ladingen van de niet-metaal delen. Het OH- staat overigens wel netjes overal goed. Dat er 2 deprotonaties plaatsvinden ook (di en monowaterstoffosfaat dat een proton afgeeft), en dat er op het laatst een evenwicht ontstaat ook (waar er wel nog hydroxide rechts bij moet, fosfaat jat dat proton nl van een watermolecuul). Alleen nog netjes maken. ;)

Berichten: 33

Re: titratie H2PO4 met natronloog

dus het is KH2PO4 (s)

en ik snap eigelijk niet zo goed hoe ik er achter moet komen welke lading PO4 moet krijgen want als er een H af gaat gat de lading toch ook met een naar beneden....

nou dat komt dus ook een beetje door onze school. we hebben een personeels te kort en ons voorwerk kon niet worden gecontroleerd. en ik heb ook niemand in mijn naaste omgeving die het zou kunnen doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie H2PO4 met natronloog

Doe ik je het oplossen en de 1e deprotonering voor, mag jij de 2e doen en het evenwicht:

KH2PO4(s) --> K+(aq) + H2PO4-(aq)

H2PO4-(aq) + OH-(aq) --> HPO42-(aq) + H2O(l)

Die ladingen van fosfaat, fosfiet, sulfaat, sulfiet, nitraat, nitriet (dat zijn wel ongeveer de zuurresten die je op de middelbare school tegenkomt) dien je tot nu toe van buiten te leren. Als je je ooit later verveelt in je chemische carriëre, zoek gerust wat dingen op over orbitaaltheorie enzo, raad ik je nu echter nog even af ;)

Berichten: 33

Re: titratie H2PO4 met natronloog

HPO42-(aq) + OH --> PO43-+ H2O

PO43- + H2O <-> HPO42- (aq) + HO- (aq)

heel erg dankje wel alvast!!! je hebt echt geen idee hoe erg je me hier al mee helpt!!

Reageer