PhD doen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

PhD doen?

Hallo,

Ik ben momenteel bezich met een master opleiding scheikunde (chemistry) en ik vroeg me eigenlijk af wat is er nou precies nodig voordat je uberhaupt kans maakt voor een promotieplek (PhD position).

Dus b.v. welk cijfer gemiddelde ofzo (dus stel je staat een 7 gemiddeld maak je dan geen kans voor een plek en als je een 7,5 of 8 staat wel ? )

En waar moet je opzoek gaan naar een plek? is het gewoon kijken op de sites van de verschillende universiteiten?

Ik hoop spoedig iets van jullie te horen ;)
Hennie



Firefox fan. Waarom werkt deze geweldige site daar zo slecht mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: PhD doen?

Uiteraard moet je het redelijk doen in je studie, maar voor zover ik weet is er geen numerus fixus voor promotieplaatsen met een gewogen kans gebaseerd op je studieresultaten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: PhD doen?

Ik weet niet hoe het in Nederland gaat, maar hier in België zijn er zeer veel chemie-studenten die een doctoraat starten na hun master (ik schat het op 70%). Die hebben natuurlijk niet allemaal een gro(o)t(st)e onderscheiding.

Zit je in 1ste of 2e master?

Berichten: 723

Re: PhD doen?

In België is het inderdaad niet zo moeilijk om aan een doctoraat te geraken. Iedereen die het "wil" kan het in principe... Een beurs krijgen is vaak het probleem, maar als de vakgroep genoeg centen heeft betalen zij je zelf.

Berichten: 13

Re: PhD doen?

Ik ben nu bijna klaar met het eerste jaar van mijn master. Alleen vroeg ik het me een beetje af hoe het precies gaat als je je wilt promoveren.
Hennie



Firefox fan. Waarom werkt deze geweldige site daar zo slecht mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: PhD doen?

Nu ik denk dat je best je thesisjaar afwacht. Een thesisjaar is net hetzelfde als doctereren, je wordt wel wat meer begeleid (en niet betaald ;) ). Op die manier krijg je pas echt een idee wat doctoreren inhoudt. Kies zorgvuldig je promotor/onderwerp en tijdens je onderzoek kan je ook contacten leggen voor wat erop volgt.

Alternatief kan je natuurlijk ook altijd bij een prof op gesprek gaan, en kijken of hij een aanbieding heeft.
als de vakgroep genoeg centen heeft betalen zij je zelf
Zo zit het niet echt. Het kan zijn dat de vakgroep nog een beurs heeft liggen die kan gebruikt worden, maar met de eigen centen doen ze het niet. Als je geen beurs vindt, dan kan je ook assistent worden. Op deze manier kan je ook doctoreren, maar moet je deelnemen aan onderwijsactiviteiten (practica en werkcolleges geven). Dan word je betaald door de universiteit.

Berichten: 774

Re: PhD doen?

Kijk zeker dat je je masterproef op een instelling (universiteit of hogeschool) doet, en dat zoals reeds gezegd het onderwerp je zeker interesseert, zodat je daar in kan verder werken na je masterjaar tijdens je doctoraat.

Berichten: 13

Re: PhD doen?

Maar is het dan zo dat het een beetje de gewoonte is dat je je doctoral doet waar je ook je masterthesis hebt gedaan?
Hennie



Firefox fan. Waarom werkt deze geweldige site daar zo slecht mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: PhD doen?

Het staat je vrij te kiezen maar als je wat je best gedaan hebt, en er is plaats voor, zal men je dat normaal gezien voorstellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: PhD doen?

Ik zie hier in wageningen regelmatig PhD studenten die hun master elders hebben gehaald. Voor NL universiteiten zie ik de masters vaak van Groningen, Leiden en Amsterdam komen. Daarnaast veel buitenlandse PhD kandidaten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 195

Re: PhD doen?

In Nederland zijn er nauwelijks (eigenlijk geen) mogelijkheden voor aspirant-promovendi om zelf een beurs binnen te halen. Je bent dus afhankelijk van beurzen van een vakgroep. Je kunt daar gewoon solliciteren op een positie, al wordt er meestal al actie gezocht voor de vacature ergens te vinden is. Het zou kunnen helpen als je je master hoofdvakstage al in een interessante/relevante groep doet waar je zou willen promoveren. Misschien dat je dan in die groep aan een plek komt, en anders kunnen je begeleiders daar je onder de aandacht brengen van collega's. Zo zit je dichter bij het vuur. Het is natuurlijk wel essentieel dat je een goede indruk achterlaat!

Je cijfers zijn wel een beetje belangrijk, maar vooral die voor je stage: Dat cijfer drukt natuurlijk het best jouw kwaliteiten als onderzoeker uit, en dat is waar het toch om gaat.

Reageer