Verschil pH-waarde en zuurgetal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Verschil pH-waarde en zuurgetal

Hallo allemaal.

Ik ben hier om iets te vragen wat ik nergens kan vinden.

Voor mijn opleiding moet ik het verschil uitleggen tussen de pH waarde en het zuurgetal.

Ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan uitleggen.

Bij voorbaat dank!

Berichten: 541

Re: Verschil pH-waarde en zuurgetal

link 1

link 2

Zie bovenstaande link

Berichten: 2

Re: Verschil pH-waarde en zuurgetal

Bedankt voor je antwoord.

Maar ik heb geen chemische studie of iets dergelijks dus ik zoek wat in meer "mensentaal" zeg maar. :)

Hoop dat iemand me kan helpen

Re: Verschil pH-waarde en zuurgetal

Als je het verschil kent tussen temperatuur en warmte dan zou je de Ph kunnen vergelijken met temperatuur en zuurgraad met warmte.

Berichten: 65

Re: Verschil pH-waarde en zuurgetal

pH is bijna altijd in een waterige omgeving gemeten omdat men de "opgeloste" zuren of basen "meet"

Maar bijvoorbeeld in een vetzuur (een afgesplitst deel van een olie) kan men geen pH meten omdat zulke (grote) zuur-moleculen niet "oplossen" in water. Men gaat deze zuren dan neutraliseren met Kalium-loog en men geeft deze waarde weer als zijn het zuurgetal. Het zuurgetal heeft als eenheid: mgKOH/g staal terwijl pH enkel de gekende logaritmsche waardeschaal heeft van 0-14 waarbij die staat voor het aantal "opgeloste zuren of basen"

Een zuurgetal is dus ook afhankelijk van de moleculegrootte van je staal, typisch wordt er 2 g staal afgewogen (van een vetzuur), maar dit staal kan heel veel kortere ketens bevatten (en dus heel veel zuur-groepen) en dus is er heel wat meer KOH nodig om dit staal te neutraliseren, in vergelijking met diezelfde 2g die langere ketens bevatten (en dus heel wat mnder zuur-groepen)

Vb:

Het ZG van puur laurinezuur (het vetzuur met 14 C-atomen) : 245 mgKOH/g staal

Het ZG van puur stearinezuur (18 C-atomen): 197 mgKOH/g staal

Men kan het zuurgetal ook als een 'zuiverheidsparameter' gebruiken. Als men bij de bepaling van het ZG van stearinezuur, geen 197 uitkomt, is het geen zuiver stearinezuur.

Hopelijk was deze uitleg genoeg in 'menstentaal' ;)

Groeten

Nelis

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verschil pH-waarde en zuurgetal

Misschien nóg eenvoudiger:

het zuurgetal is het totaalgehalte aan zuur in een liter monster (opgelost en niet opgelost zuur). Het gehalte wordt uitgedrukt in een eenheid die niet afhankelijk is van welke zuren er in dat monster zitten. Deze eenheid is 'equivalent per liter'.

de pH is een logarithmisch getal dat iets zegt over het gehalte aan opgelost zuur.

Een oplossing kan een hoog zuurgetal hebben en daarbij toch een pH dichtbij de neutrale waarde van 7.

Berichten: 8

Re: Verschil pH-waarde en zuurgetal

Misschien hoort dit niet hier, maar hoezo kan je een zuurgetal wel meten met een KOH titratie, waarin je een titratie curve maakt m.b.v. een pH meter. Terwijl je de pH een vet/olie niet kan meten? Hoe kan het dan dat een KOH titratie wel nauwkeurig is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verschil pH-waarde en zuurgetal

Omdat een sterke base altijd wel in staat is om de H+ van iets af te snoepen. In ieder geval beter dan de base H2O.

Reageer