Welke Scheidingsmethode ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Welke Scheidingsmethode ?

Hallo Chemisten!

Ik moet voor school een PO maken voor scheikunde, waar ik de volgende opdracht heb gekregen waar ik niet helemaal uit kan komen :cry: :

- We hebben een mengsel van Na2 CO3 (Natriumcarbonaat, soda) en Na2 SO4 (Natriumsulfaat). De bedoeling is dat ik in dit mengsel het massapercentage Soda ga bepalen.

het betreft hier zouten, en de bedoeling is dat ik een neerslag ga vormen in het mengsel, waarna ik de neerslag en de vloeistof moet gaan scheiden.

DE VRAAG:

Welke stof moet ik gebruiken om een effectieve neerslag te krijgen waarna ik ook daadwerkelijk het Soda uit het mengsel kan krijgen? En welke scheidingsmethode is in dit geval effectief?

Tip: de leraar heeft aangegeven dat ik iets met de Ks waarde moet gaan doen...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Welke Scheidingsmethode ?

Ken jij een metaalion dat met carbonaat een neerslag vormt, maar met sulfaat niet?

Berichten: 541

Re: Welke Scheidingsmethode ?

En hoe zou je een vaste stof uit een oplossing kunnen krijgen?

Dat lijkt mij niet zo heel erg moeilijk

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Welke Scheidingsmethode ?

Ken jij een metaalion dat met carbonaat een neerslag vormt, maar met sulfaat niet?
Ik moest ff denken en: ja!

Berichten: 39

Re: Welke Scheidingsmethode ?

Waarom zo moeilijk?

Voeg zuur toe, meet de hoeveelheid CO2 die vrijkomt (omgekeerde maatcylinder) en reken dan terug.

Het probleem met je neerslagreactir is dat sulfaten vaker eerder neerslaan dan carbonaten.

Met bovenstaande methode heb je er ook geen last van als een gedeelte van het carbonaat ook zou neerslaan.

Reageer