[scheikunde] Redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[scheikunde] Redoxreacties

Hey, ik heb een vraag. Ik heb een toets gehad en ik had daarop een vraag fout. Ik heb nogal wat problemen met de redox reacties, maar het begint te lukken. Alleen snap ik die ene vraag nog steeds niet. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Een elektroochemische cel is opgebouwd uit volgende halfcellen:

Cl2 + 2e 2cl-

Zn+2 + 2e Zn

Geef aan welke halfcel als anode en welke als kathode zal fungeren; alsook de globale redoxreactie.

bedankt

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Redoxreacties

kijk eerst welk redoxpaar de reductor is en welke de oxidator (met het standaardelektrodepotentiaal). aan de hand daarvan kan je de opdracht verder uitwerken.

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Redoxreacties

kijk eerst welk redoxpaar de reductor is en welke de oxidator (met het standaardelektrodepotentiaal). aan de hand daarvan kan je de opdracht verder uitwerken.
E0 (2Cl-/Cl2) = 1,358

E0 (Zn/Zn2+) = -0,763

Dus Zn reduceert Cl2

Cl2 + 2e -> 2Cl- OG daalt Cl = oxidator

Zn - 2e -> Zn2+ OG stijgt Zn=reductor

Dus Zn = Anode

en Cl = kathode

Dit denk ik dat het moet zijn, maar mijn leerkracht schreef dat de kathode Pt is????

En waarvoor heb je die elektrodenpotentialen voor nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreacties

De electrodepotentialen gebruik je om de theoretische celpotentiaal uit te rekenen. Je kunt er nog veel meer mee. Voor jouw vraag heb je deze niet nodig.

En Cl als kathode... Ten eerste is het Cl2. Dat is een gas. Zie je een kathode van gas voor je?

Aan de kathode vindt de reductie van chloorgas plaats. Je leraar bedoelde kennelijk van welk materiaal de kathode is gemaakt (eigenlijk: kan zijn gemaakt).

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Marjanne schreef: De electrodepotentialen gebruik je om de theoretische celpotentiaal uit te rekenen. Je kunt er nog veel meer mee. Voor jouw vraag heb je deze niet nodig.

En Cl als kathode... Ten eerste is het Cl2. Dat is een gas. Zie je een kathode van gas voor je?

Aan de kathode vindt de reductie van chloorgas plaats. Je leraar bedoelde kennelijk van welk materiaal de kathode is gemaakt (eigenlijk: kan zijn gemaakt).
Aha, en hoe kan je weten wanneer je met een gas te maken hebt? Zijn dat alle diatomische moleculen? F2, Cl2, Br2, I2, ....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Redoxreacties

Je zou het kookpunt op internet kunnen opzoeken...

of in de Binas.

Jodium is bij kamertemperatuur een vaste stof overigens, en broom een vloeistof. Het antwoord op jouw vraag is nee.

Reageer