vraag omtrent elektronenaffiniteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

vraag omtrent elektronenaffiniteit

Hey,

Ik heb een kleine vraag omtrent elektronenaffiniteit.

De elektronenaffiniteit om bij zuurstof 1 elektron toe te voegen is positief, wat dus wil zeggen dat dit een spontaan proces is waarbij energie vrijkomt.

Als we nu nog een 2de elektron willen toevoegen wordt deze elektronenaffiniteit van 1 elektron naar 2 elektronen negatief. Wat dus wil zeggen dat niet proces niet spontaan opgaat (er is dus extra energie nodig).

Mijn vraag is nu, hoe kan je dit verklaren want ik ga ervan uit dat zuurstof graag 2 elektronen zou bij krijgen zodat het een edelgasconfiguratie bezit. Want alles wil toch naar een edelgasconfiguratie.

Maar als we dan fluor bekijken die elektronenaffiniteit is wel positief dus die wil wel naar een edelgasconfiguratie gaan, er naartoe gaan is zelfs een spontaan proces waarbij heel wat energie vrijkomt.

Dus mijn vraag is nu hoe verklaar je dat zuurstof niet naar die edelgasconfiguratie gaat en fluor bijvoorbeeld wel.

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vraag omtrent elektronenaffiniteit

Ten eerste heb je bij Fluor slechts 1 elektron nodig om de edelgasconfiguratie te bereiken, zuurstof twee. De eerste "additie" van een elektron bij zuurstof is dus wel exotherm (net als fluor), maar de tweede niet. Ik geloof omdat na het eerste elektron het ion negatief geladen wordt, en als je daar dan nog een elektron wil bijduwen zul je er extra energie bij moeten insteken. Omdat Zuurstof nog een klein atoom is, is er ook niet zo veel "plaats".

Daarom zal zuurstof, als het de octectstructuur wil bereiken, eerder covalente dan ionaire bindingen aangaan.
This is weird as hell. I approve.

Reageer