Chloramine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Chloramine

Hallo,

Ik loop stage op een HBO-MBO laboratoriumtechniek als Technisch Onderwijs Assistent. Nu moeten wij een chloramine-T oplossing maken maar niemand weet eigenlijk hoe. We hebben een klapper met allerlei 'voorschriften' over hoe je oplossingen moet maken maar Chloramine-T staat er niet tussen en op het internet kom ik ook niet veel verder.

Ons probleem is dat een 2% Chloramine-T oplossing niet oplost in water of ethanol en troebel blijft.

weet iemand hoe we dit probleem op kunnen lossen?

Bedankt,

Prof. Walrus

Berichten: 86

Re: Chloramine

Gebruik je het natriumzout van chloramine T? Dat zou wel in water op moeten lossen.

Berichten: 3

Re: Chloramine

ja dat hoorde ik hier ook al. heeft een oplosbaarheid van max 150 g/l maar zelfs met verwarmen loste het niet op. het ondertussen 1 M NaOH toegevoegd en hij is nu wel opgelost, maar nu kan de Chloor misschien gebonden zijn aan de Natrium waardoor het niet meer desinfecteert. Daarom ga ik hem nu even testen met een E. coli om te kijken of het nog desinfecteert.

Berichten: 216

Re: Chloramine

Kijk eens naar het mechanisme van reactie (zuur-base) tussen chloramine en NaOH, dan zul je zien dat het niet aan je chloor gebonden is.

Reageer