Slaapproblemen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 293

Slaapproblemen

ik heb soms slaapproblemen als ik die dag niet erg lang op ben geweest maar ik toch moet gaan slapen omdat ik vroeger op moet de volgende dag. Weet iemand een oefening die je dit 'tekort aan wakkere uren' ongedaan kan maken?

Ik weet dat je een uur voor je slapen gaat moet kappen met wilde dingen doen, maar dat verhelpt dit probleem niet. Wat overigens best logisch is gezien het probleem van andere aard is.

Berichten: 119

Re: Slaapproblemen

- Beweging of frisse lucht voor je gaat slapen

- Een beker warme melk drinken

- Een warm bad / warme douche nemen voor het slapen gaan

- Psychische spanningen vermijden voordat je gaat slapen

- Iets lezen voor je gaat slapen, om je gedachten te verzetten

- Niet veel eten voor je gaat slapen

- Koffie, thee en alcohol vermijden voor het slapen gaan

Berichten: 77

Re: Slaapproblemen

Niet in slaap kunnen raken heeft soms te maken met een gedachte die blijft hangen. "Ik heb morgen examen" bijvoorbeeld.

De remedie die ik dan toepas is de volgende:

situeer jezelf in gedachten op een bepaalde plaats waar je ooit geweest bent. Lang geleden of gisteren, het maakt niet uit. Van zodra je dit in gedachten hebt, bedenk een meteen andere plaats. En nog eens. En nog eens. Steeds een andere "setting". Blijf niet haperen bij één plaats. Vrij snel nemen je gedachten het van je over en begin je te dromen.

Berichten: 119

Re: Slaapproblemen

timwaagh schreef:hoi mensen,

ik heb soms slaapproblemen als ik die dag niet erg lang op ben geweest maar ik toch moet gaan slapen omdat ik vroeger op moet de volgende dag.
ik heb af en toe precies hetzelfde probleem, ik moet namelijk soms ook behoorlijk vroeg op als ik voor school nog een paar uurtjes moet werken bij de supermarkt.

bij mij is het meestal zo dat als ik om 6uur op moet, ik kan nooit vroeg slapen voor 11uur slaap ik zowiezo niet, vaak wordt het toch al snel 12uur voor ik eindelijk eens echt slaap. omdat het vaak maar een paar dagen zijn is dat nog best vol te houden, maar als ik vaak en vroeger moet werken zoals nu in de decembermaand.

wat ik vaak doe om beter te kunnen slapen is om gewoon de avond actief te besteden, dus bijvoorbeeld ga eerst lekker flink sporten, maar ga daarna niet meteen slapen drink en/of eet eerst nog iets en neem even een lekkere douche. daarna als je flink moe bent slaap je als een roosje.

misschien doet het je een beetje denken aan knuffels van vroeger, maar het werkt bij mij erg goed. ik neem altijd een kussen in mijn armen als een soort van knuffel. anders weet ik namelijk nooit waar ik mun armen moet laten en hoe ik moet gaan liggen en dan blijf ik maar draaien hierdoor lig ik lekker rustig

ook is het erg belangrijk dat je het niet te warm of koud hebt.

Berichten: 3

Re: Slaapproblemen

Vaak is de reden van het niet slapen dat je 3 uur van te voren nog gegeten hebt. Hierbij bedoel ik dat je een echte maaltijd nuttigde.

Natuurlijk kan je ook erg gestrest zijn over iets.

Een beker melk heeft bij mij nog nooit geholpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Slaapproblemen

Slash21 schreef:Vaak is de reden van het niet slapen dat je 3 uur van te voren nog gegeten hebt. Hierbij bedoel ik dat je een echte maaltijd nuttigde.

Natuurlijk kan je ook erg gestrest zijn over iets.

Een beker melk heeft bij mij nog nooit geholpen.
dank je maar dat doe ik dus al niet.

Ik denk dat ik een deel van dat verhaal van Slash21 maar toe ga passen en dus zondag (dat is de dag dat ik dit vaak heb, om duidelijke redenenen :roll: ) nog ff zwaar ga sporten, uurtje niks doen en dan slapen. Ik ga niet direct na sport slapen want ik heb elders gelezen dat je een uur van tevoren niks wilds meer moet doen. Ja die temperatuur dat kan het echt een hel maken he....

maargoed. ik ga nu maar eens slapen...

Berichten: 23

Re: Slaapproblemen

Ik heb ook moeite om genoeg te slapen.

Teminste ik slaap gemiddeld 9:30 uur op een dag maar ik ben nog steeds heel moe.

Ik sport 2 keer in de week + het hele weekeind. Door de week kom ik dan tussen 8:30 en 10 uur thuis, neem ik een eiwit-shake (voor mij 3/4 maaltijd) en ga ik weer lekker slapen.

Zou het door mijn sporten kunnen komen dat ik zo moe ben? Daarbij ben ik ook nog in de groei..

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Slaapproblemen

Ik las vandaag in de Spits iets over het boek Slapeloosheid van Ingrid Vermeer (gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit van Groningen met proefschrift Insomnia in perspective. Diagnosis, treatment and education). Zelfs een slaapcursus voor de Teleac gemaakt (die link doet het nu alleen niet, wel in Google Cache).

Nu ken ik iemand die nogal erg slecht slaapt, wellicht is dit iets. Ik ben benieuwd of iemand het boek al heeft gezien, of er iets over heeft gehoord. En natuurlijk ben ik benieuwd over ideeen van mensen, over of het werkt of niet.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer