massaprocent bij vriespuntsverlaging

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

massaprocent bij vriespuntsverlaging

Hey,

Ik ben een oefening aan het maken omtrent vriespuntsverlaging maar zit met een klein probleempje bij deze oefening. Ik hoop bij deze dat jullie mijn mening kunnne bevestigen, verbeteren.

De opgave: -1,28°C is het vriespunt van een oplossing van NaCl, met dichtheid 1,01g/mL bereken massa% van die oplossing

antwoord: We kunnen de molaliteit (m bepalen) met de forumule: deltaT = Kf(die van water = waterige oplossing)*i(van 't hoff factor)*m. Hierbij komen we een m uit van 0,344mol/kg oplosmiddel.

Vanuit dit aantal mol kunnen we nu het aantal gram NaCl bepalen in die 1kg oplosmiddel. = 20g/kg oplosmiddel.

En de massaprocent tot slot is dan (20g/1000)/(1+(20/1000))*100% = 2%.

Deze oplossingsmethode lijkt me te kloppen, maar mijn vraag is nu of dit wel degelijk klopt aangezien er een gegeven dichtheid is maar dat we deze gewoon verwaarlozen, niet gebruiken.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: massaprocent bij vriespuntsverlaging

je methode lijkt oké (niet nagerekend), maar die dichtheid heb je niet nodig: uit de molaliteit kan je rechtstreeks de massaverhoudingen afleiden.

Als nu bijv. de molariteit was gevraagd had je dat wel nodig.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: massaprocent bij vriespuntsverlaging

je ben vergeten dat NaCl in 2 ionen splitst mee te nemen. Daardoor heb je de helft van de berekende hoeveelheid nodig.

Verder ziet het er goed uit.

ik zal het morgen even na rekenen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 15

Re: massaprocent bij vriespuntsverlaging

Maar met de van't hof factor = in hoeveel ionen NaCl splitst heb ik toch al rekening gehouden bij het bepalen van de molaliteit.

Want de formule was toch deltaTf(1,28) = Kf(1,86c/m)*van 't hoff factor (=2)*m(molaliteit).

En hier haal ik dan men m uit. Dit lijkt me dan toch de juiste want heb hier dan toch al rekening gehouden met die 2.

Of heb die nog ergens nodig, zoals blijkt uit bovenstaande reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: massaprocent bij vriespuntsverlaging

ja inderdaad, de Van 't Hoff-factor zorgt daarvoor. Ik heb het nagerekend.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: massaprocent bij vriespuntsverlaging

ok dan keek ik er overheen.

excuus
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer