Probleem met de systematische naam van een stof.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Probleem met de systematische naam van een stof.

Voor het maken van een lavalamp heb ik nodig volgens de tutorial: "PERCHLOROETHYLENE: Also known as: tetrachloroethylene, ethylene tetrachloride, or "Perc"."

Het wordt gezegd in remvloeistof (merk: Brakleen) te zitten. En stomerijen gebruiken zo ook wel.

Ik vond een remvloestof met de stof 4'4-isopropylideendifend.

4'4-isopropylideen kan ik nou uit binas afleiden, maar wat betekend het "difend" gedeeltje?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Probleem met de systematische naam van een stof.

is de ´d´ geen ´ol´ ? ;)

Dan zou het "gewoon" bisfenol-A zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Probleem met de systematische naam van een stof.

Perchloorethyleen is niet de echte IUPAC naamgeving, ethyleen is ouderwets en betekent vaan etheen, en perchloor- in organische stoffen is dan vaak tetrachloor-

Dus volgens mij wordt de IUPAC naam dan terachlooretheen. Twee dubbelgebonden C-atomen met elk aan twee kanten een chloor-atoom.

Cl2-C=C-Cl2

Zoiets :P

Berichten: 26

Re: Probleem met de systematische naam van een stof.

Marjanne

Bedankt. :)

Ik ga nog even de fles opzoeken in de winkel en kijken op de 'd' geen 'ol' moet zijn.

Ragbips

Bedankt voor je enthousiasme :D Alleen heb je geen antwoord op mijn vraag gegeven.

Mijn vraag was:

"4'4-isopropylideen kan ik nou uit binas afleiden, maar wat betekend het "difend" gedeeltje?"

Dat Perchloorethyleen niet de echte IUPAC naamgeving is en ethyleen ouderwets is wist ik al. :D

Het was alleen wat achtergrond informatie (een quote uit een tutorial) over het project waar de vraag betrekking op heeft.

Re: Probleem met de systematische naam van een stof.

Volgens de catalogus kun je het bestellen bij http://www.labshop.nl/ onder bestelnummer O1032

Berichten: 391

Re: Probleem met de systematische naam van een stof.

Marjanne schreef: is de ´d´ geen ´ol´ ? ;)

Dan zou het "gewoon" bisfenol-A zijn.
bisfenol A in remvloeistof?? l :cry: lijkt mij niet

brakleen wordt gebruikt als oa remmen reiniger:

http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA1%20BRAKLEEN.PDF

Berichten: 306

Re: Probleem met de systematische naam van een stof.

extremefun1

De component is 4,4'-ISOPROPYLIDENE DIPHENOL. (TETRABROMOBISPHENOL-A).

gravimetrus

Dit wordt wel degelijk gebruikt als component in remvloeistof!

Zie hieronder de tekst uit www.umweltdaten.de/publikationen/fpdf-l/3992.pdf

"Bisphenol A is also used in the production of phenolplast, phenolic and unsaturated

polyester resins, thermal paper, polyvinylchloride (PVC), alkoxylated bisphenol A and polyols/polyurethane (NTP 2007).

Additionally, it is used in the manufacture of brake fluids, tires, modified polyamide, and tetrabromobisphenol A (ECB 2003).

Other products of bisphenol A include protective window glazing, building materials, optical lenses and development of dyes."

Reageer