Fluorescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Fluorescentie

Ik heb laatst bij een practicum de emissie van naproxen gemeten mbv fluorescentie. De emissie van naproxen opgelost in ethanol was hoger dan wanneer naproxen in ether was opgelost. In beiden samples zat dezelfde concentratie naproxen. Voor mijn verslag van dit practicum moet ik een reden bedenken waarom de emissie van naproxen in ethanol hoger is dan die van naproxen in ether. Heeft iemand misschien een idee waarom dit is?

Groetjes,

Kirsten

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fluorescentie

Je weet neem ik aan dat fluorescentie een proces is waarbij aangeslagen moleculen terugvallen naar de grondtoestand, waarbij licht vrijkomt.

Nou zijn er meer manieren om naar de grondtoestand terug te komen, maar dan zonder uitzenden van licht.

In de praktijk vinden altijd beide processen plaats. De ratio van werkelijk waargenomen fluorescentie tegen de theoretisch maximaal haalbare heet de quantum yield, in normaal Nederlands iets als kwantumopbrengst.

In een ander oplosmiddel veranderen de energieniveaus en de energie-uitwisseling met de matrix (het oplosmiddel dus). Daarom kan een stof X in verschillende oplosmiddelen een andere quantum yield hebben. In jouw geval is het alleen intensiteit, maar het komt ook vaak voor dat de excitatie- en emissiemaxima verschuiven.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Fluorescentie

Heb je telkens een nieuwe blanco genomen in het desbetreffende solvent? Ik zeg niet dat er geen andere oorzaken kunnen zijn (zie post hierboven) maar als dit niet het geval is zou ik eerst de oorzaak zoeken in het verschil van solvent, en dan solvent-molecule interacties.

Berichten: 2

Re: Fluorescentie

Beryllium heel erg bedankt voor je reactie.

Ik heb 1 blanco genomen voor ethanol en vervolgens verschillende samples met andere concentraties gemeten in ethanol. En ik heb 1 blanco genomen voor ether en hier vervolgens ook verschillende concentraties in ether mee gemeten.

De ijklijn die ik vervolgens heb gemaakt voor ethanol is heel netjes. Bij de ijklijn van ether liggen de punten niet goed op een rechte lijn. Dus de intensiteit is niet constant verschoven. Zou dit misschien iets te maken hebben met de reactiviteit van ether? Ik dacht zelf aan peroxide vorming aangezien dat gekatalyseert wordt door licht?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fluorescentie

Hoe erg liggen de punten bij ether niet op 1 lijn? Heb je echt veel variatie of heb je een kromme?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer