Immobilisatie van Gist

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Immobilisatie van Gist

Hallo,

Ik heb laatst een proef uitgevoerd om een breezer te maken uit limonade met geïmmobiliseerde gistbolletjes.

Nu snap ik het principe al wel en ik heb het ook al uitgelegd in een presentatie, maar ik kan niet goed in vaktermen uitleggen wat er nu gebeurd.

Bv. zodra je de calciumchloride wegspoelt met kraanwater blijven je bolletjes intact. maar wat zorgt ervoor dat de gist zich niet gaat verspreiden? Ik heb het toendertijd maar uitgelegd met: 'de gist vindt het wel prettig zo en ziet geen reden om zich te gaan verspreiden' maar dit is niet echt zoals ik het wil kunnen vertellen.

Groet,

Prof. Walrus

Berichten: 1

Re: Immobilisatie van Gist

De poriën in het alginaat-bolletje zijn kleiner dan de gist.

Het gevolg is dat de gist opgesloten zit in het alginaat en er niet uit kan.

Aangezien de ruimte in het alginaat bolletje beperkt is kan de gist zich niet vermenigvuldigen.

Behalve de randgevallen: de gisten die aan de oppervlakte van het alginaat bolletje zitten. Deze gisten staan voor een deel in direct contact met de vloeistof.

Zij kunnen zorgen voor gist in de vloeistof op twee manieren:

1) De gisten komen los uit het alginaat.

Deze gisten leven verder in de vloeistof (en kunnen zich daar vermenigvuldigen).

2) De gist zelf blijft vast zitten in het alginaat maar vormt nakomelingen aan het deel van de gist wat in direct contact met de vloeistof staat. De nakomelingen komen los en leven verder in de vloeistof.

Reageer