wetgeving rond chemicaliën

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

wetgeving rond chemicali

Hallo

Ik ben zeer geïnteresseerd in zelf proefjes rond chemie uit te voeren, maar ik weet niet hoe het zit met de wetgeving rond de aankoop en het gebruik van chemicaliën als minderjarige in België

Berichten: 3.145

Re: wetgeving rond chemicali

Wat voor experimenten zit je zoal aan te denken? Het maakt nogal uit wat je van plan bent om te doen. Er kan best nog veel op dit gebied, mits je je maar aan een aantal regels houdt:

- geen drugs of directe precursors

- geen constructie van dingen die als bom dienst kunnen doen. Je mag best een klein beetje van een energetische stof maken, maar als je meer dan grammen maakt en zeker als je er dingen mee construeert, dan wordt het een ander verhaal. Bewaar dergelijke stoffen niet, als je ze maakt, direct opgebruiken. Dit is geen onderdeel van de chemie waar je mee moet starten.

- zorg onder alle omstandigheden dat je geen overlast veroorzaakt in de buurt met jouw experimenten. Dus geen dikke rookwolken, stank van gassen en geen dump van giftige rommel in het milieu of de gootsteen.

Houd het veilig. Niet gaan experimenteren op je slaapkamer of in de keuken.

Veel leuke stoffen zijn nog te koop, al is het niet meer zo dat je naar de locale drogist kunt gaan om een onsje van dit en een onsje van dat te kopen.

Berichten: 3

Re: wetgeving rond chemicali

Ik ben zeker niet van plan om stoffen te maken die illegaal zijn. Ik dacht eerder aan stoffen zoals HCl, H2SO4, basen, zouten ...

Dus die kan ik zonder problemen online kopen? En hoeveel zou mij dat ongeveer kosten?

Berichten: 3.145

Re: wetgeving rond chemicali

Zuren kun je het beste lokaal kopen, want versturing per post is niet echt een optie voor dat soort corrosieve stoffen. Zoutzuur is te koop in bouwmarkten, zwavelzuur (soms) in ijzerwarenwinkels als gootsteenontstopper. Misschien dat er Belgische leden zijn die concrete adressen in Belgie weten voor dit soort stoffen.

Natriumhydroxide is te koop als gootsteenontstopper in bouwmarkten en in sommige drogisterijen. Ammonia is te koop bij supermarkten. Methanol is in Belgie ook te koop in sommige supermarkten (Delhaize).

Bij zaken voor keramiekers zijn diverse zouten te koop. Je kunt ook zouten online bestellen. Die kunnen wel verstuurd worden per post. In Nederland hebben we Labstuff, maar er zal in Belgie wellicht ook wel zoiets zijn. In ieder geval is er deze zaak: http://www.thiry.be/

Ook internationaal is er veel te krijgen, een goede en betrouwbare zaak is deze: http://www.artcraftchemicals.com/ waar ik zelf ook wel eens wat heb gekocht.

Wees wel voorbereid op aardig wat kosten. Het starten kost een en ander, vooral voor glaswerk en andere apparatuur en hulpmiddelen. Voor de stoffen zul je in het begin ook wel enkele tientjes moeten uittrekken.

Ik heb een stukje op mijn website geschreven over het starten van een hobbylabje, wellicht heb je daar ook nog iets aan om ideeen op te doen en een idee te krijgen van wat je zoal zou kunnen kopen. Probeer heel gericht in te kopen en op kleine schaal. Dat scheelt kosten en geeft het meeste experimenteerplezier per euro!

http://woelen.homescience.net/science/chem/misc/homelab.html

Succes!

Berichten: 3

Re: wetgeving rond chemicali

Het meeste glasmateriaal zal wel geen probleem zijn denk ik. Maar ik had ook zitten denken aan een soort 'oven'( de juiste term ontsnapt me) waarbij je de temperatuur kunt constant houden voor eventuele biochemische experimenten, maar die blijken vrij prijzig. Is er iemand die daar iets op weet of zullen deze altijd zeer duur blijken?

Bedankt voor de uitgebreide post trouwens.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wetgeving rond chemicali

Dat ding heet een stoof of broedstoof.

Berichten: 3.145

Re: wetgeving rond chemicali

Als het je te doen is om biochemische experimenten, dan zou je kunnen overwegen zelf zo'n oven te maken. Met een gloeilamp welke aardig wat warmte produceert kun je het in een klein kastje wel aardig op temperatuur houden (bijv. tussen 30 en 50 graden). Het vermogen van de lamp kun je met een triac regelen en met een temperatuursensor als de LM335 kun je de temperatuur meten. De kracht waarmee je de lamp laat branden laat je nu afhangen van het verschil tussen gewenste temperatuur (setpoint) en actuele temperatuur. Voor pakweg EUR 50 en wat knutselwerk zou je zoiets in elkaar moeten kunnen fabrieken. Kant en klaar betaal je denk ik het tienvoudige.

Als je een oven wilt voor keramische experimenten of voor hoge-temperatuur reacties, dan praat je over heel andere zaken. Dan zou je een temperatuur van zeker 1000 graden moeten kunnen bereiken en wellicht wil je dan reacties in quartz buizen doen. Dat is beslist niet iets voor beginners. Op sciencemadness.org zijn er mensen die zelf zo'n oventje in elkaar hebben gezet en daar de meest waanzinnige dingen mee doen, zoals zelf SO3 en oleum maken uit natriumbisulfaat, zelf natrium overdestilleren uit een mengsel van zout en magnesium en/of calcium en meer van dat soort fraais, maar dit is slechts weggelegd voor een enkeling.

Reageer